ماموران امنیتی ملیکا قراگوزلو، فعال دانشجویی در ایران و سوری بابایی چگینی را به دلیل انتشار تصاویر بی حجاب خود در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت کردند.

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که ماموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیر قراگوزلو را بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این فعال دانشجویی که پیش از این نیز در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده بود، در ۲۱ تیر همزمان با روز «ملی حجاب و عفاف» در تقویم جمهوری اسلامی، در یک ویدئو کوتاه در شبکه اجتماعی توییتر به حجاب اجباری اعتراض کرد.

بنا بر گزارش هرانا هنوز اطلاعات بیشتری در باره نهاد بازداشت کننده، اتهام ها و محل نگهداری این دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی ایران در دسترس نیست.

همچنین سوری بابایی چگینی نیز به گفته همسر او در قزوین بازداشت شده است. محمدرضا مرادی بهروزی در صفحه اینستاگرام خود نوشتهکه ماموران امنیتی ساعت ۸ چهارشنبه شب به منزل برادر همسرش حمله‌ور شدند و او را بازداشت کردند.

به گفته او مامورین که دو نفرشان زن بودند، تلفن همراه سوری بابایی چگینی و همسرش را به زور از آنها گرفتند. سوری بابایی چگینی نیز در روز ۲۱ تیر بدون حجاب اسلامی به خیابان رفته بود.

در ایران روز ۲۱ تیر بخشی از زنان در اعتراض به حجاب اجباری، در معابر عمومی روسری خود را برداشتند.

نهادهای امنیتی ایران یک روز پیش از ۲۱ تیر شماری از اعضای خانواده جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را بازداشت کردند و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران این افراد را «به ارتباط خارج از کشور» متهم کرد.

وزیر کشور نیز در ۲۲ تیر در سخنانی تکراری زنانی را که به گفته او «عامدانه تصاویر کشف حجاب را در فضای مجازی منتشر می‌کنند»، به «خارج از کشور» منسوب کرد و مدعی شد «بعضی از این موارد اصلا مربوط به داخل نیست و از خارج حمایت و اداره می‌شود و طبیعتاً آنان قصدهای نامطلوبی دارند و به دنبال تحمیل یک فرهنگ غلط و منحط هستند».

غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه نیز در ۲۰ تیر مخالفان حجاب اجباری را به «دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی» منتسب کرده و گفته بود: «این موضوع نیاز به کار اطلاعاتی دارد، لذا دستگاه‌های مسئول و ذیربط باید مواظبت و عنایت بیشتری به این مقوله داشته باشند و نسبت به کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده و جریانات سازمان‌یافته ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه اهتمام داشته باشند.»

جمهوری اسلامی که از آغاز استقرار پوشش اختیاری زنان را سلب کرده است، در ماه های اخیر محدودیت‌ها و خشونت های بیشتری را بر زنانی که با حجاب اسلامی مخالفند، تحمیل کرده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد».

در مشهد اعلام شده است که زنانی که پوشش اسلامی را رعایت نکنند، از خدمات شهری و عمومی محروم خواهند شد.

بانک های خصوصی و دولتی نیز مکلف شده‌اند از ارائه خدمات به مشتریانی که به گفته مقام های جمهوری اسلامی «بدحجاب» هستند، خودداری کنند.

پلیس امنیت اخلاقی یا آنچه که در ادبیات روزمره از آن به عنوان گشت ارشاد نام برده می‌شود نیز در خیابان‌های شهرهای مختلف مستقر هستند و زنانی که پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کنند، با خشونت بازداشت می‌کنند.

این سختگیری ها با ابلاغ بخشنامه قانون عفاف و حجاب که ابراهیم رئیسی در تیرماه امسال دستور اجرای آن را صادر کرد، همزمان شده است.

فعالان حقوق زنان و برابری جنسیتی حجاب اجباری زنان را یک اقدام آپارتاید جنسیتی می‌دانند و خواستار لغو آن هستند.