به گزارش خبرگزاری رویترز، رانیل ویکرمسینگه، رئیس‌جمهوری موقت سریلانکا، در ساعت‌های پایانی  یکشنبه ۱۸ ژوئیه/ ۲۷ تیر دستور اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور بحران‌زده را صادر کرد تا از ناآرامی‌ها در آستانه رأی‌گیری در پارلمان در اواخر این هفته برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید جلوگیری کند.

رهبران سریلانکا از آوریل سال جاری که اعتراضات عمومی علیه سوءمدیریت بحران اقتصادی و کمبود مداوم اقلام اساسی آغاز شد، چندین بار وضعیت فوق‌العاده وضع کرده‌اند. پنجشنبه هفته گذشته سخنگوی رئیس پارلمان سریلانکا چند ساعت پس از فرار گوتابایا راجاپاسکا، رئیس جمهوری سابق به سنگاپور از استعفای او خبر داد.  

رانیل ویکرمسینگه، رئیس‌جمهوری موقت سریلانکا اکنون در اطلاعیه‌ای نوشته است:

 «به منظور حفظ امنیت عمومی، حفظ نظم عمومی و حفظ لوازم و خدمات ضروری برای حیات جامعه، مصلحت است.»

ویکرمسینگه هفته گذشته پس از اینکه گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهوری مستعفی در پی قیام مردمی علیه دولت از کشور گریخت، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بود، اما وضعیت ‌فوق‌العاده به طور رسمی اعلام نشده بود.

  ویکرمسینگه  ۱۵ ژوئیه/۲۴ تیر به عنوان رئیس جمهوری مکلف سوگند یاد کرد. او هنوز مقرارت وضعیت فوق‌العاده جدید را اعلام نکرده است.

بر اساس مقررات اضطراری قبلی، نیروهای ارتش در خیابان‌ها مستقر شده بودند و مأموریت داشتند معترضان را بازداشت و از اموال خصوصی محافظت و اعتراضات عمومی را خنثی کنند.   

رویترز می‌نویسد کلمبو پایتخت سریلانکا صبح دوشنبه آرام بود و مردم ظاهراً به زندگی روزانه بازگشته بودند.  

سریلانکا پس از همه‌گیری کووید-۱۹ که اقتصاد متکی به گردشگری را تحت تأثیر قرار داد دچار بحران مالی شد.

بدهی‌های کلان و رو به رشد دولت، افزایش قیمت نفت و ممنوعیت هفت ماهه واردات کودهای شیمیایی در سال گذشته که کشاورزی را ویران کرد، بحران اقتصادی را عمیق‌تر کرده است.

بنزین در سریلانکا جیره‌بندی شده و صف‌های طولانی در مقابل مغازه‌های فروش کپسول‌های گاز تشکیل شده است. دولت برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت مدارس را تعطیل کرده و از مردم خواسته است در خانه کار کنند. نرخ تورم از ۵۴ درصد فراتر رفته و بانک مرکزی هشدار داده است که ممکن است در ماه‌های آینده نرخ تورم حتی به ۷۰ درصد برسد.