صدر در بیانیه‌ای گفت: «من به او [مالکی] توصیه می‌کنم برای عراق و مردمش از فعالیت سیاسی کناره‌گیری کرده و استغفار کند و یا خود و همه فاسدانی که به او پناه آورده‌اند، تسلیم دستگاه قضایی شوند.»

رهبر جریان صدر در ادامه نوشت:

«اتهام‌زنی او [مالکی] به من تنها محدود به فعالیت برای اسرائیل یا قتل مردم عراق نیست بلکه او نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی را به ترسویی متهم و بر فتنه و جنگ شیعی-شیعی تحریک کرده است.»

فایل‌های صوتی جنجال‌آفرین

مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی که تاکنون شامل چهار قسمت است و در روزهای اخیر توسط علی فاضلی، از روزنامه‌نگاران عراقی مقیم آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ظاهرا صدای نوری مالکی، نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف دولت قانون و از طرفداران ایران است که در نشستی که چند ماه پیش با تعدادی از اعضای کادر حزب الدعوه ایراد شده بود، سخنانی در تهدید و در توهین به مقتدی صدر ایراد کرده است.

 مالکی در فایل نخست منتسب به او می‌گوید:

«مرحله آتی در عراق مرحله جنگ خواهد بود و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق خواهان جنگ و خونریزی است. من به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفتم که اعتمادی به ارتش و پلیس ندارم و هر کسی باید از خودش دفاع کند و من نیز از خودم دفاع خواهم کرد. ما تانک‌ها، خودروهای زرهی و پهپادهایی در اختیار داریم. اولین قبیله‌ای که برای این مسئله خود را آماده می‌کند قبیله بنی مالک (قبیله مالکی) است که در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اعلام خواهد کرد که در صورت هرگونه تعدی به نوری مالکی ما آماده مداخله خواهیم بود. من از مردم می‌خواهم که آماده باشند. این مسئله یک مسئله رسانه‌ای نیست؛ بلکه آمادگی با سلاح و تجهیزات است.»

مالکی در فایل منتسب به او می‌گوید:

«عراق در آستانه جنگی بزرگ است که هیچ کسی از آن جان سالم به در نخواهد برد؛ مگر اینکه طرح مقتدی صدر و مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق سرنگون شود. اگر طرح آن‌ها را سرنگون کنیم عراق نجات می‌یابد و در صورتی که نتوانیم این کار را انجام دهیم در آن صورت عراق وارد خط قرمز می‌شود.»

نوری مالکی در بخش اول فایل فاش شده منتسب به او مسعود بارزانی را به حمله به شیعیان از طریق حمایت از اهل سنت و برهم زدن اوضاع شیعیان با به کارگیری مقتدی صدر متهم می‌کند. در فایل دوم نوری مالکی می‌گوید:

«من صدری‌ها را می‌شناسم آن‌ها ترسو هستند و اکنون نیز ترسوتر شده‌اند چرا که دستانشان آلوده به خون شده است. مقتدی چقدر از بغداد را کشت و چه تعداد از خودروهای تویوتا را ربود. او جاهل است و سیاست را نمی‌فهمد.»

مالکی سپس در فایل سوم منتسب به او می‌گوید:

«سازمان بدر به رهبری هادی عامری نیرو دارد و حقوق ۳۰ الی ۴۰ هزار نیرو را می‌گیرند. مقتدی صدر نیز دو هزار سرباز در سامرا دارد اما حقوق دوازده هزار سرباز را دریافت می‌کند.»

مالکی و دفتر او صحت فایل‌های صوتی را تکذیب کردند

مالکی صحت این فایل‌ها را رد کرد و گفت که آنها برای «تحریک» و «آشوب» ساخته شده‌اند.

نوری المالکی در پیامی در توییتر نوشت: «اظهارات زشت» و «توهینی» که علیه مقتدی صدر از زبان او منتشر شده، درست نیست. مالکی در ادامه نوشت:

«اظهارات منتسب به خود را در شبکه‌های اجتماعی درباره اهانت به جناب مقتدی صدر تکذیب و تأکید می‌کنم که همچنان به روابط حسنه با برادران در جریان صدر و سایر شرکای سیاسی تمایل دارم و امیدوارم چنین فایل‌هایی را تصدیق نکنند، چرا که این اقدامات برای فتنه‌انگیزی و ایجاد شکاف و اختلاف انجام می‌شود.»

دفتر نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز با صدور بیانیه‌ای فایل صوتی منتسب به او را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است:

«در برخی از شبکه‌های اجتماعی یک فایل صوتی منتشر شده که به ادعای آنها متعلق به نوری مالکی است و در آن به تعدادی از مسائل و مواضع سیاسی پرداخته شده است که با رویکرد ائتلاف دولت قانون تناقض دارد. این فایل صوتی در زمان و برهه بسیار حساسی از فرآیند سیاسی و واقعیت‌های میدانی عراق پخش شده است که به وضوح نشان می‌دهد که اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده و مشکوک است. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که آنچه در این فایل صوتی گفته شده است، هیچ ارتباطی به نوری مالکی ندارد و طرفی که این فایل را منتشر کرده آن را با تکنولوژی‌های جدید که به سادگی در همه جا در دسترس قرار دارد، جعل کرده است.»

خصومت دیرینه

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ۱۲ ژوئن/ ۲۲ خرداد از حسن اطهری، رئیس بلوک صدر خواست که در اعتراض به بن‌بست سیاسی موجود استعفای ۷۳ نماینده این ائتلاف را به رئیس مجلس تحویل دهد. بر اساس قانون اساسی عراق، بعد از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان صدر، کرسی‌های آنان به نامزدهایی واگذار شد که در انتخابات پارلمانی اکتبر دومین رأی را در حوزه انتخاباتی نمایندگان مستعفی به دست آورده بودند. اکنون احزاب شیعه مورد حمایت ایران با حدود ۱۲۲ کرسی دارای اکثریت آرا شدند.

 صدر و نوری مالکی که جریان شیعه تحت حمایت ایران را هدایت می‌کند، دشمنان سیاسی دیرینه‌اند و افراد وابسته به خود را در وزارتخانه‌ها به کار گمارده‌اند تا برنامه‌های سیاسی خود را پیش ببرند و از این بیم دارند که اگر دیگری در قدرت باشد، از امکانات دولتی از جمله قوه قضائیه و کمیته‌های ضد فساد برای پاکسازی وزارتخانه‌ها از جریان رقیب استفاده کند.

همچنین مقتدی صدر و قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق از گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران درگیر یک خصومت مرگبار هستند.

جمعه هفته گذشته مقتدی صدر از هوادارنش خواست در نماز جمعه بغداد شرکت کنند. ناظران برگزاری نماز جمعه را به عنوان «عرض اندام سیاسی» رهبر جریان صدر درک کرده بودند.