همزمان با فعال شدن حالت جست‌وجوی امن (Safe Search) به صورت پیش‌فرض برای کاربران جستجوگر گوگل در ایران، احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون طرح صیانت مجلس شورای اسلامی ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با سایت مدارا ارتباط داشتن این محدودیت با طرح صیانت را تکذیب کرد و گفت که «این فعال کردن سرویس مختص به حاکمیت‌ها و دولت‌هاست.» او همچنین ادعا کرد که «در بسیاری از کشورها گزینه سیف سرچ برای دسترسی محدود به اطلاعات فعال است و این اتفاق فقط مختص به ایران نیست.»

 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم مدعی شد:

«این محدودیت فقط مختص به ایران نیست. بسیاری از کشورها اینترنت کنترل شده تحویل مردمشان می‌دهند به طوری‌که حتی استادان دانشگاه‌هایشان با محدودیت و عدم دسترسی به بسیاری از اطلاعات روبه‌رو هستند. اساتید ایرانی‌ای که برای فرصت مطالعاتی به کشور آلمان رفته بودند صراحتاً اعلام کردند که حتی در کتابخانه هم با محدودیت دسترسی به اطلاعات روبه‌رو بودیم و به نوعی ما را کنترل می‌کردند و به هر اطلاعاتی دسترسی نداشتیم.»

احمدحسین فلاحی در پاسخ به این پرسش که علت فعال کردن حالت جست‌وجوی امن برای همه کاربران ایرانی چیست و چرا اکنون این محدودیت را برای کاربران فعال کردید، گفت:

«سیف سرچ هیچ ربطی به طرح صیانت ندارد! اولاً طرح صیانت هنوز تصویب نشده تا چنین محدودیت‌هایی اعمال شود. هیچ مصوبه‌ای در مجلس در خصوص طح صیانت تصویب نشده است. طرح صیانت در مرحله اولیه متوقف شده حالا چطوری ما این محدودیت‌ را فعال کرده‌ایم؟»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت سیزدهم ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست هیات دولت درباره خبر فعال شدن قفل کودک مدعی شد که «صرفا دسترسی به محتویات غیراخلاقی و خشونت شدید محدود شده است و محدودیتی در هیچ موتور جستجوی دیگری اعمال نشده است.» او همچنین تایید کرد که تایید کرد که وزارت ارتباطات با همکاری ارائه‌دهندگان اینترنت در ایران در فعال کردن حالت جست‌وجوی امن به صورت پیش‌فرض نقش داشته است.

نماینده اصول‌گرای همدان در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص کندی سرعت اینترنت که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به کررات گزارش شده است، گفت که علت کاهش سرعت اینترنت را نفوذی‌های دولت روحانی‌ می‌داند که می‌خواهند مردم را نسبت به دولت رئیسی بدبین کنند.

احمدحسین فلاحی در این ارتباط گفت:

«در زمان مطرح شدن طرح صیانت هم مقداری سرعت اینترنت کشور دچار اختلال شده بود که برخی متاسفانه این را به طرح صیانت ربط دادند در صورتیکه تازه کار طرح صیانت در مجلس شروع شده بود. ضعف عملکردی وزارت ارتباطات در خصوص کاهش سرعت اینترنت را بسیار موثر می‌دانم. البته این احتمال هم وجود دارد که برخی از تیم دولت قبلی در وزارتخانه حضور داشته باشند که عمدا سرعت اینترنت را کاهش می‌دهند تا بخواهند دولت را مقصر جلوه دهند! این افراد از دولت قبلی قصدشان این است که مردم را نسبت به سیاست‌های دولت جدید بدبین کنند.»

این عضو کمیسیون طرح صیانت همچنین خواستار «مدیریت کارآمد» وزارت ارتباطات بر فضای مجازی شد و گفت:

 «وزارت ارتباطات باید بر بخش فضای مجازی بیشتر و کارآمدتر مدیریت کند. اینترنت در حال حاضر به عنوان ابزاری کارساز بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، بنابراین باید وزارت ارتباطات بهتر این فضا را مدیریت کند. ما در عصر اینترنت به عنوان یک ابزار باید سرعت اینترنت را تقویت کنیم. در خصوص بحث محتوایی ما معتقد هستیم که مردم کشور باید در فضای مجازی مدیریت شوند. فضای مجازی و محتواهایی که در آنجا تولید می‌شود نقش موثری در خصوص فروپاشی خانواده‌ها، قاچاق انسان و قماربازی داشته است.»

این گفته‌های احمدحسین فلاحی در حالی است که غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد و دیگر عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در مجلس شورای اسلامی، یک‌شنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱ در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که افزایش تعرفه اینترنت و کاهش سرعت آن در هفته‌های گذشته در ایران، از جمله راهکارهای طرح صیانت «برای محدودسازی و مسدودسازی» بوده است.

وبسایت فکت‌نامه نیز در گزارشی درباره فعال شدن «قفل کودک» برای کاربران ایرانی نوشته است که «این اقدام را می‌توان یکی از نشانه‌های جدی‌تر شدن “طرح صیانت” در ایران دانست؛ طرحی که اجرای آن هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما نشانه‌های مختلفی در زمینه اجرایی‌شدن آن دیده می‌شود؛ طرحی که به بهانه حفاظت از کاربران، عملا محدودیت و کنترل بیشتر اینترنت در ایران را به همراه خواهد داشت.»