اپراتور خط لوله گاز صادراتی روسیه گفت که آن‌ها در حال از سرگیری عرضه گاز از طریق یک خط لوله اصلی به اروپا هستند.

۱۰ روز پیش روسیه صادرات گاز از خط لوله نورد استریم ۱ را به بهانه انجام تعمیرات کاهش داد. این رویداد در اروپا به عنوان فشار روسیه برای تعمیق بحران اقتصادی در کشورهای اتحادیه تعبیر شد.

نگرانی از اینکه مسکو عرضه گاز از طریق بزرگترین خط لوله صادراتی‌اش را متوقف کند، در روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا از کشورهای عضو بخواهد به عنوان یک اقدام اضطراری، مصرف گاز را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، با توصیف قطع کامل جریان گاز روسیه به عنوان «سناریویی محتمل» که «اروپا باید برای آن آماده باشد»، گفت:

«روسیه از ما باج خواهی می‌کند. روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.»

پوتین پیشتر هشدار داده بود که عرضه گاز از طریق نورد استریم در خطر کاهش بیشتر است.

روسیه، بزرگ‌ترین صادرکننده گاز جهان، اتهام‌های غرب در مورد استفاده از منابع انرژی خود به عنوان ابزار فشار را رد کرده و گفته است که یک تأمین کننده قابل اعتماد انرژی بوده است.

خبرگزاری روسی اینترفکس روز چهارشنبه به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نوشت: «در مورد نفت، روسیه در صورت اعمال سقف قیمتی کمتر از هزینه تولید، عرضه به بازار جهانی را متوقف می‌کند.»

جبهه جنگ همچنان پر آشوب است

در جبهه نبرد، ارتش اوکراین از گلوله‌باران سنگین و گاه مرگبار روسیه در میانه آنچه که به گفته آنها تلاش‌های شکست خورده نیروهای زمینی روسیه برای پیشروی بود، گزارش داده است.

در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای اوکراینی اعلام کردند که ۱۷ خودرو را منهدم کرده‌اند که برخی از آنها زرهی بودند و همچنین بیش از ۱۰۰ سرباز روسی را در جنوب و شرق کشته‌اند.

دولت مورد حمایت روسیه در منطقه نیمه اشغالی اوکراین در زاپوریژیژیا گفت که اوکراین یک حمله پهپادی به یک نیروگاه هسته‌ای در آنجا انجام داده است، اما راکتور آسیبی ندیده است.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که چندین انفجار نیز در منطقه جنوبی خرسون که تحت کنترل روسیه است شنیده شد.

تهاجم روسیه باعث کشته شدن هزاران نفر، آواره شدن میلیون‌ها نفر و ویرانی شهرها، به ویژه در مناطق روس زبان در شرق و جنوب شرق اوکراین شده است. همچنین قیمت جهانی انرژی و مواد غذایی و ترس از قحطی را در کشورهای فقیرتر افزایش داده است. اوکراین و روسیه هر دو تولیدکنندگان عمده غلات هستند.

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا روز چهارشنبه گفت، ایالات متحده تخمین می زند که تلفات روسیه در اوکراین تاکنون به حدود ۱۵ هزار کشته و شاید ۴۵ هزار زخمی رسیده است.

روسیه تلفات نظامی را حتی در زمان صلح نیز به عنوان اسرار دولتی طبقه‌بندی می‌کند و آمار رسمی تلفات خود را در طول جنگ به روز نکرده است.

ایالات متحده آمریکا با الحاق مناطق شرقی اوکراین به روسیه مخالف است

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه ۲۰ جولای/ ۲۹ تیرماه به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت که «ماموریت‌های» نظامی روسیه در اوکراین اکنون فراتر از منطقه شرقی دونباس است. لاوروف همچنین گفت که اگر غرب به تأمین تسلیحات دوربرد مانند سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا (HIMARS) ساخت آمریکا ادامه دهد، اهداف مسکو در اوکراین گسترش بیشتری خواهد یافت.

او گفت: «این بدان معناست که ماموریت‌های نظامی ما از خطوط فعلی فراتر خواهد رفت.» وی افزود که مذاکرات صلح در حال حاضر «بی‌معنی» است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، بعداً به ریانووستی گفت که مسکو علیرغم اظهارات لاوروف، درهای گفتگو با کی‌یف را نمی‌بندد.

ایالات متحده که روز سه‌شنبه گفته بود نشانه‌هایی را می‌بیند که روسیه در حال آماده شدن برای الحاق رسمی سرزمین‌هایی است که در اوکراین تصرف کرده است، وعده داد که با الحاق این مناطق مخالفت خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:

«الحاق سرزمین‌ها با توسل به زور، نقض فاحش منشور سازمان ملل است و اجازه نمی‌دهیم این اتفاق به سادگی رخ دهد. ما اجازه نمی‌دهیم این کار بدون مجازات بماند».

روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را ضمیمه خود کرد و از جمهوری‌های خودخوانده روس‌زبان – جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک- در شرق اوکراین که مشترکاً به نام دونباس شناخته می‌شوند، حمایت می‌کند.

لاوروف بلندپایه‌ترین شخصیتی است که آشکارا از اهداف جنگی روسیه برای الحاق سرزمین‌های اشغالی اوکراین به روسیه صحبت می‌کند. پنج ماه پیش زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور حمله را صادر کرد گفت که قصد اشغال سرزمین‌های همسایه خود را ندارد.

بعد از آن پوتین گفت که هدفش غیرنظامی کردن و «فاشیست‌زدایی» اوکراین است – اظهاراتی که کی‌یف و غرب آن را «بهانه‌ای برای گسترش جنگ امپریالیستی روسیه» دانستند.

لاوروف به ریانووستی گفت که واقعیت‌های جغرافیایی از زمانی که مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین در اواخر ماه مارس در ترکیه مذاکرات صلحی را برگزار کردند که هیچ پیشرفتی به همراه نداشت، تغییر کرده است.

او با اشاره به مناطقی فراتر از دونباس که نیروهای روسی به طور کامل یا جزئی تصرف کرده‌اند، گفت:

«اکنون جغرافیا متفاوت است، اکنون فقط لوهانسک و دونتسک نیست، منطقه خرسون و زاپوریژژیا و تعدادی از مناطق دیگر نیز وجود دارد.»