سیدمحمد صابری، رئیس اورژانس کرمان عصر پنج‌شنبه ۳۰ تیر از ریزش یک معدن کرومیت در این استان خبر داد. او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«در پی ریزش معدن کرومیت در منطقه چپل‌آباد شهرستان ارزوئیه در ساعت ۱۳:۴۵ امروز بلافاصله نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و یک نفر مصدوم بعد از رهاسازی به بیمارستان امام حسین شهرستان ارزوئیه منتقل شد.»

طبق اعلام رئيس اورژانس کرمان دو نفر که هویت آن‌ها اعلام نشده همچنان زیر آوارند. او افزود:

«متاسفانه تاکنون در این حادثه دو نفر محبوس شدند که در حال حاضر تیم های امدادی مستقر در منطقه در حال آواربرداری جهت رهاسازی افراد گرفتار در زیرآوار معدن می‌باشند.»

به گفته مرتضی مرادی پور، سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات هر سه نفری که پس از ریزش در معدن محبوس شده‌ بودند، کارگران معدن ‌اند. او گفت:

«عملیات آواربرداری و جستجوی دو نفری که در ریزش معدن مفقود شده‌اند با اعزام یک تیم جست‌وجو و نجات مجهز، به منطقه ادامه دارد.»

سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات از اعزام دو تیم عملیاتی هلال احمر (جمعاً شش نفر) با تجهیزات پیشرفته به منطقه خبر داد اما گفت معدن کرومیت در ارتفاع قرار گرفته و مسیر‌های دسترسی دشوار است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان تیم‌های اعزامی به خاطر احتمال ریزش معدن و عدم ایمنی، ابتدا اقدامات ایمنی‌سازی را انجام داده و پس از آن عملیات جستجو را که هنوز ادامه دارد آغاز کرده‌اند.

اسماعیل کاخ، سرپرست فرمانداری شهرستان ارزوئیه وضعیت گم‌شدگان را نامعلوم اعلام کرده و گفته دو کارگری که هنوز زیر آوار مانده‌اند «ممکن است زنده باشند و ممکن است نیز فوت کرده باشند اما تا این لحظه هنوز چیزی معلوم نیست».

به تأیید حسن اصیلیان، رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای سالیانه ۱۳ هزار حادثه کاری در ایران جان دست‌کم ۸۰۰ کارگر را در سال می‌گیرد. این رقم از سوی مدیرکل دفتر معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی بیش از دو برابر و دست‌کم ۲۸ هزار حادثه در سال ۱۴۰۰ اعلام شده است. کارگرانی که در شرایط بد و سخت کاری، از امنیت شغلی، بیمه مناسب و دستمزد عادلانه محرومند، به خاطر بی‌توجهی کارفرماها و دولت نسبت به قواعد ایمنی کاری جان خود را از دست می‌دهند یا دچار آسیب‌های جدی و دراز مدت جسمی و روانی می‌شوند. طبق اظهارات رئيس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای، بسیاری از گزارش‌هایی که می‌توانند از آسیب‌های جدی پیش‌گیری کنند ارائه داده نمی‌شوند.

همچنین بیماری‌های ناشی از کار، عامل ۸۱ درصد از مرگ‌های مربوط به مشاغل است و حوادث سهم ۱۹ درصدی از مرگ‌های حین کار را به خود اختصاص داده است. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.