همزمان با اوج گیری دوباره کرونا در ایران وزارت بهداشت می‌گوید واردات آسترازنکا و دیگر واکسن‌های خارجی را متوقف کرده است.

پدارم پاک‌آئین، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ تیر گفت: «در سال ۱۴۰۱ هیچ برنامه‌ای برای خرید واکسن خارجی [ضد کرونا] نداریم.»

ایران در پنج موج نخست همه‌گیری کرونا نیز به دلیل مخالفت علی خامنه‌ای با واردات واکسن و مداخله شرکت‌های دارویی وابسته به شخصیت‌های حکومتی، در واردات واکسن تعلل کرد تا شمار جان‌باختگان کرونا افزایش یابد.

از تابستان ۱۴۰۰، پس از تغییر دولت، واردات واکسن سرعت گرفت. سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا عمده واکسن‌های وارداتی به ایران بودند که خرید آن‌ها به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تا آبان ۱۴۰۰ ادامه داشت. پس از آن وزارت بهداشت تحت عنوان «حمایت از تولید داخلی» و «توانایی شرکت های داخلی در تأمین واکسن مورد نیاز»، اعلام کرد واردات واکسن را دوباره متوقف می‌کند.

پاک‌آئین هم با تکرار این ادعا که «از جهت تولید واکسن به مرحله بسیار خوبی رسیده‌ایم»، گفت که «از آبان سال گذشته (سال ۱۴۰۰) واردات واکسن به کشور نداشته‌ایم.»

او گفت واکسن‌های آسترازنکا موجود در بازار «اهدایی کشورهای مختلف» است که «موجودی آن رو به پایان است». به گفته این مقام مسئول واکسن سینوفارم «فعلا در کشور در دسترس است» و دولت «با توجه به ذخایر موجود، برنامه‌ای برای واردات واکسن ندارد».

در روزهای گذشته تصاویری از واکسن های آسترازنکا که تاریخ مصرف آن دستکاری شده است، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی ایران منتشر شد. وزارت بهداشت و درمان این موضوع را تکذیب کرد و گفت که در شبکه بهداشت ثبت واکسن تاریخ مصرف گذشته امکان‌پذیر نیست.

توقف واردات واکسن آسترازنکا شهروندان ایرانی را که قصد سفر به خارج از ایران دارند، با مشکل روبرو خواهد کرد، چرا که بسیاری از کشورها واکسن‌های تولید ایران و حتی سینوفارم ساخت چین را معتبر نمی‌دانند و از ورود افرادی که واکسن‌های به تعبیر آن‌ها «معتبر» تزریق نکرده‌اند، جلوگیری می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که با پیگری های وزارت بهداشت «برای سفرهای خارجی درصدی آسترازنکا باقی مانده و تدابیر لازم برای مسافران خارجی اندیشیده شده است».

توقف واردات واکسن که تحت عنوان حمایت از تولید داخلی انجام می‌گیرد، سود هنگفتی را نصیب شرکت های داروسازی وابسته به بنیادها و نهادهای حکومتی و شرکای آن‌ها می‌کند.

بنیاد برکت که سال گذشته واکسن های تولید نشده را به وزارت بهداشت و درمان پیش فروش کرد و نتوانست به تعهدات خود عمل کند، بیشترین نفع را از منع واردات واکسن برده است.

افزایش شش برابری شمار بیماران

دولت جمهوری اسلامی در شرایطی تصمیم به واردات واکسن خارجی گرفته که ۲۸ میلیون نفر دوز سوم یکی از واکسن‌های ضد کرونا را تزریق کرده‌اند و موج هفتم همه گیری کرونا شتاب بیشتری گرفته است.

به گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کرونا، شمار بیماران سرپایی کرونا در مقایسه با یک هفته قبل «تقریبا دو برابر» و نسبت به چند هفته گذشته «شش برابر» افزایش یافته است.

همزمان با افزایش مراجعات سرپایی، شمار بیماران بستری هم حداقل ۱٬۶ برابر بیشتر شده است. جماعتی با تأیید این موضوع گفت: در نتیجه این وضعیت تعداد مرگ و میرها «دو رقمی شده و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا سه هفته آینده ادامه یابد».

او در ادامه زمان احتمالی پایان پیک هفتم را که آمار مرگ ناشی از کرونا در ایران را دو باره دو رقمی کرده است، اکتبر ۲۰۲۲/ مهر- آبان ۱۴۰۱ اعلام کرد.

ستاد کرونا در باره اعمال محدودیت بیشتر تصمیم می‌گیرد

کارشناسان بهداشت و درمان و مسئولان دولتی پیش‌بینی کرده‌اند که شمار بیماران مبتلا در روزهای آینده افزایش یابد. بنا بر گفته مقام‌های دولتی شمار بیماران حداقل سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده است.

ازدیاد تجمع در فضاهای سربسته به مناسبت «اعیاد مذهبی» و بازگشت «حجاج» و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش دهنده سرعت انتقال از اصلی‌ترین دلایل افزونی شمار بیماران است. با نزدیک شدن به ماه محرم که هیئت‌های عزاداری مذهبی در ایران فعالیت خود را دوباره از سر می‌گیرند، احتمال می‌رود که چرخه انتقال سرعت بیشتری بگیرد.

دولت و ستاد کرونا تا کنون برای اعمال محدودیت‌های اجتماعی تصمیم نگرفته اند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان ۳۰ تیر در مشهد گفت:«در جلسه آینده ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون اعمال محدودیت‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد و قطعاً این محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی بیشتر خواهد بود.». جلسه ستاد کرونا قرار است فردا – یکم مرداد- برگزار شود. به ادعای مسئولان دولتی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

در ایران ۱۵ شهرستان در وضعیت بسیار پرخطر (قرمز)، ۳۵ شهرستان در وضعیت پرخطر (نارنجی) و ۲۰۸ شهرستان در وضعیت نسبتاً پرخطر (زرد) قرار دارند.