در حالی که فشارهای حکومت بر زنان برای رعایت حجاب بیشتر شده و روحانیون و مقامات محافظه کار ایرانی، زنانی را که حجاب را رعایت نمی‌کنند تهدید می‌کنند، کارزاری در اینستاگرام با عنوان «در این اتحاد همراه شوید» علیه حجاب اجباری آغاز شده است. این کارزار با استقبال گسترده کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی روبه‌رو شده و بیش از ۶۰۰ هزار نفر از کاربران ایرانی اینستاگرام تا هنگام انتشار این خبر به این کارزار پیوسته‌اند.

از زمان آغاز این کارزار، شهروندان تصاویری از خود در بخش استوری ایستاگرام منتشر می‌کنند که همراه با استیکری درباره مخالفت با حجاب اجباری است و کاربران دیگر اینستاگرام هم می‌توانند با کلیک روی آن، آنها هم عکسی از خود در اتحاد جمعی علیه حجاب اجباری منتشر کنند.

این کارزار تنها متعلق به زنان مخالف با حجاب اجباری نیست و مردان و زنان دارای حجاب هم به این حرکت پیوسته‌اند.

حجاب اسلامی بخش جدایی ناپذیر سرکوب زنان در ایران پس از استقرار حکومت جمهوری اسلامی است که در همه این سال‌ها با اعتراض روبه‌رو شده است. 

یک هفته قبل هم کارزاری با عنوان «حجاب بی حجاب» در روز ۲۱ تیر ماه که جمهوری اسلامی آن را روز حجاب و عفاف نامیده برگزار شد. زنان در این روز بدون حجاب در محیط‌های عمومی ظاهر شدند و تصاویری از حضور خود منتشر کردند.

همزمان با کارزار ایستاگرامی علیه حجاب اجباری، روز جمعه ۳۱ تیر، رئیس اتاق اصناف قم از محدودیت فروش در برخی فروشگاه‌ها به زنانی که او آن‌ها را «مشتریان بدحجاب» نامید، خبر داد.

او گفت: «یکی از مصوبات مهم اتاق اصناف و اماکن قم این است که فروشندگان قمی چارچوب‌هایی را در زمینه حجاب خود رعایت کنند و هم زنان و هم مردان نسبت به نحوه و میزان پوشش خود دقت داشته باشند. به‌عنوان مثال پوشیدن تی‌شرت نامناسب برای آقایان و مانتوهای خیلی کوتاه برای بانوان فروشنده ممنوع است.»

احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم «بحث حجاب» را یکی از مسائلی عنوان کرد که در «جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها»ی این مجلس مطرح شده است. او توضیح بیشتری در باره جزئیات این جلسه ارائه نداد، اما گفت: «برخی در امکان عمومی کشف حجاب می‌کنند که این خلاف قانون است».

 تنها در یک هفته اخیر دست کم چهار زن معترض به حجاب اجباری به نام های سپیده رشنو، ملیکا قراگوزلو، سوری بابایی چگینی و نازی زندیه بازداشت شده‌اند.

از چند هفته پیش در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران قرارگاهی به نام «قرارگاه ۲۱ تیر» تشکیل شده تا بر «عفاف و حجاب» مردان و زنان در اداره‌ها و صنف‌ها نظارت کنند. ۲۱ تیر در تقویم حکومتی جمهوری اسلامی روز «عفاف و حجاب» است.

قرارگاه ۲۱ تیر موظف شده تا «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را پیگیری کند.

این قرارگاه در سرکوب حق آزادی پوشش نه تنها زنان بلکه مردان را نیز هدف قرار می‌دهد. عفاف و حجاب در این قرارگاه چنین تعریف شده است:

«عفاف به عفاف در نگاه، عفاف در گفتار، عفاف در حرکات و سکنات، عفاف در معاشرت، عفاف در پاکدامنی و عفاف در پوشش تقسیم‌بندی می‌شود و حجاب هم برای خانم‌ها شامل ویژگی‌هایی در چادر و مقنعه، مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس است. از نگاه این قرارگاه در حجاب و پوشش آقایان هم از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار و… نباید استفاده شود.»

همچنین این قرارگاه قرار است بر پروفایل‌های شخصی افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز نظارت کند و امکان‌های کاری را به دلیل حضور زن و مرد در کنار یکدیگر از بین می‌برد. بنا به گزارش ایسنا:

«این طرح همچنین برخی ویژگی‌های مشترک هم برای زنان و مردان برشمرده است؛ عدم استفاده از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌ عنوان عکس پروفایل، خودداری از به کارگیری بانوان در پست و محل‌های سازمانی ویژه آقایان و برعکس، به کارگیری منشی و یا مسئول دفتر مرد برای مدیران مرد و زن برای مدیران زن و… از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک است. همچنین در تبصره‌ای ذکر شده که به کارگیری منشی زن بدحجاب تخلف مضاعف محسوب می‌شود.»