مقام‌های امداد و نجات در استان فارس از کشته‌شدن بیش از ۲۰ نفر در سیل استهبان در شرق استان فارس خبر دادند. تا کنون آمارها درباره تعداد کشته‌شدگان متناقض بوده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون امداد و نجات هلال احمر، شمار کشته‌های این سیل را ۲۰ نفر و خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت از قول همین منبع شمار کشته‌ها را ۲۱ نفر اعلام کرد.

این سیل نتیجه بارش کوتاه و پرحجم باران در عصر روز ۳۱ تیر ماه در شهرستان استهبان و در حوالی منطقه گردشگری سلطان شهباز، بود. در نتیجه بارش باران، رودخانه رودبال طغیان کرد و خانواده‌هایی که در حاشیه رودخانه مشغول تفریح بودند را گرفتار کرد.

مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس به ایرنا گفت: «حادثه سیلاب که در بستر رودخانه رودبال استهبان به وقوع پیوست منجر به جان‌باختن ۲۱ نفر و مفقود شدن ۲ نفر شد».

او گفت که «۳۰ تیم امدادی در قالب ۱۵۰ نفر امدادگر شامل تیم‌های جستجو و نجات، تیم تجسس، امداد هوایی به منطقه اعزام شده‌اند».

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، لحظات اولیه جاری شدن سیلاب و ناباوری گردشگران را نشان می‌ٔهد. در فاصله کوتاهی پس از طغیان رودخانه، خودروهایی که در کنار رودخانه توقف کرده بودند، طعمه جریان پرشتاب آب می‌شوند. به دلیل سرعت وقوع سیلاب، تلاش صاحبان خودروها برای خارج کردن وسایل نقلیه‌شان از حاشیه رودخانه هم ناموفق است.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی می‌گوید که روز چهارشنبه مدیرکل هواشناسی استان فارس در مورد وقوع احتمالی سیل هشدار داده بود. روایت مردم محلی این است که در مورد احتمال وقوع سیل یا ممنوع بودن حضور در کنار رودخانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده بود.

یوسف کارگر، فرماندار استهبان هم در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسئول بروز این فاجعه را سازمان هواشناسی دانست: «متأسفانه سازمان هواشناسی آن طور که باید هشداری برای وقوع سیل نداده بود.»

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مدیرکل این سازمان در  استان فارس دستور داده است که به مناطق سیل‌‌زده برود و گزارشی در مورد «ابعاد مختلف حادثه» تهیه کند.

https://www.radiozamaneh.com/440274/

همانند رویدادهای مشابه، محمد مخبر، معاون اول دولت رئیسی هم  از محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس خواست تا «زمینه‌های شکل‌گیری این حادثه با دقت بررسی و ضمن ارسال گزارش کارشناسی و دقیق، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی صورت گیرد.»

در سال‌های گذشته، بارش‌های ناگهانی باران در استان فارس سبب وقوع سیل و خسارات جانی و مادی شده است. در فروردین ۱۳۹۸، بارش یک ساعته باران در ارتفاعات شهر شیراز سیلی به راه انداخت و در مسیر عبورش از دروازه قرآن در ورودی شمالی شهر شیراز خودرو‌ها و مسافران نوروزی را گرفتار کرد و نهایتا ۲۱ نفر کشته شدند.

در آن زمان هم ناصر سراج، رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور دستور داد تا گزارش این رویداد تهیه و با خاطیان برخورد شود. یکی از مقصران آن رویداد، سپاه فجر استان فارس بود که به دلیل ساخت غیراصولی یک معبر و کور کردن مسیل زمینه وقوع سیل را فراهم کرده بود. بعدتر سپاه فجر با انتشار اطلاعیه‌ای نقش داشتن در این رویداد را تکذیب کرد و گفت با هر کسی که سپاه را مقصر بداند برخورد خواهد کرد.