موضوع چهل و سومین نظرسنجی زمانه «بحث‌های جاری درباره نظام سیاسی آینده ایران»  بود که از تاریخ ۱۴ تیر (۵ ژوئیه) تا ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه) میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد.

۶۰۷ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که از میان آنها ۴۷۶ نفر به تمام سوالات پاسخ دادند.

۷۰ درصد شرکت‌کنندگان داخل ایران و ۳۰ درصد ساکن خارج ایران بودند.

۸۵,۵ درصد پاسخ‌دهندگان جنسیت خود را مرد معرفی کرده‌اند و ۱۳ درصد گفته‌اند که زن هستند و ۱,۵ درصد نیز گزینه «جنسیت دیگر» را انتخاب کرده‌اند.

نظرسنجی‌های زمانه همچون بسیاری نظرسنجی‌های دیگر، بازتاب کاملِ واقعیت نیستند و نمی‌توان ادعا کرد که بازنمایی نظر مردم ایران هستند.

سقوط جمهوری اسلامی؟

انباشت‌ بحران‌ها و تشدید مشکلات در کشور و تداوم اعتراض‌های فردی و جمعی، پایه‌های مشروعیت و کارآمدی جمهوری‌ اسلامی را سست کرده است تا حدی که ۶۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه معتقد اند که «جمهوری اسلامی در حال سقوط است.» در مقابل، ۱۷,۵ درصد فکر می‌کنند که «جمهوری اسلامی تثبیت‌شده و مسلط است و از پس بحران‌هایش برمی‌آید.»

درصد
در آستانه سقوط۶۰.۵
تثبیت‌شده و قادر به حل بحران‌ها۱۷.۵
نظری ندارم۲۲
ارزیابی از ثبات جمهوری اسلامی؟

کسانی که داخل ایران زندگی می‌کنند ۱۵ درصد بیشتر از کسانی که خارج زندگی می‌کنند جمهوری اسلامی را در آستانه سقوط می‌بینند. 

علل سقوط احتمالی جمهوری اسلامی؟

نزدیک به ۷۰ درصد از میان کسانی که جمهوری اسلامی را در آستانه سقوط ارزیابی می‌کنند (۴۱ درصد کل پاسخ‌دهندگان)، علت را «اعتراض‌های مردمی داخل ایران» می‌دانند. در مقابل، تنها یک درصد از این جمعیت (نیم درصد کل پاسخ‌دهندگان) فکر می‌کنند «قدرت گرفتن اپوزیسیون» عامل سقوط جمهوری اسلامی خواهد بود. 

درصد
اعتراض‌های مردمی در داخل کشور۶۸
قدرت گرفتن اپوزیسیون در خارج کشور۱
فشار قدرت‌های خارجی۸.۵
اختلاف‌های درونی حاکمیت۲۲.۵

از میان کسانی که جنسیت خود را «دیگر» (نه «مرد» و نه «زن») معرفی کننده‌اند، ۴۳ درصد جمهوری اسلامی را در آستانه سقوط می‌بیند؛ و همه به دلیل «اعتراض‌های مردمی داخل کشور».

بحث‌های جاری در مورد فرم حکومت آینده؟

اکثر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه بحث‌های جاری در رسانه‌های اجتماعی در مورد آینده نظام سیاسی و فرم حکومت آتی را مهم می‌دادند و فکر می‌کنند این بحث‌ها مسیر آینده را تعیین خواهند کرد.

درصد
مهم۵۹
بی‌اهمیت۳۲
نظری ندارم۹
بحث‌های جاری در مورد فرم حکومت آینده؟

مردها در مقایسه با زنان این بحث‌ها را مهم‌تر تلقی می‌کنند.

اکثریت یعنی حدود ۶۲ درصد معتقد اند دامنه این بحث‌‌ها صرفاً محدود به خارج ایران نیست.  در مقابل، ۲۳ درصد فکر می‌کنند که رسانه‌های بیرون ایران به این بحث‌ها دامن می‌زنند و گمانه‌زنی و تخیل در مورد د فرم حکومت آینده محدود به نیروهای سیاسی خارج از کشور است.

بحث‌ها…درصد
با کیفت‌ اند و جهت‌گیری‌ای واحد به سوی آینده را شکل داده‌اند۲۹
سطحی اند و باعث ابهام و سردرگمی برای اتخاذ یک جهت‌گیری واحد به سوی آینده‌۶۳
دنبال نکرده‌ام – نظری ندارم۸
کیفیت بحث‌ها در مورد آینده نظام سیاسی و فرم حکومت آتی؟

کدام مباحثه عمومی اولویت دارد؟

اکثر پاسخ‌دهندگان (۶۱,۵ درصد)  معتقد اند که بحث در مورد فرم حکومت باید همراه و همزمان با بحث در مورد محتوای اجتماعی و سیاسی (رویکرد نظام سیاسی به حقوق بشر ، حقوق زنان و اقلیت‌ها و حقوق اجتماعی مثل آموزش و بیمه رایگان) باشد. 

برای ۱۳ درصد، مباحثه در مورد فرم حکومت اولویت دارند، چرا که در نهایت «فرم محتوا را تعیین می‌کند»؛ در مقابل، ۲۰,۵ درصد به اولویت بحث در مورد مسائل برنامه‌ای و محتوای سیاسی و اجتماعی نسبت به فرم حکومت باور دارند.

درصد
اولویت بحث درباره فرم نسبت به محتوا۱۳
اولویت بحث درباره محتوا نسبت به فرم۲۰.۵
همزمانی و همراهی بحث درباره فرم و محتوا۶۱.۵
نظری ندارم۵

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم مه) راه‌اندازی شد. بنیاد رسانه‌ای زمانه تاکنون ۴۳ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com