عبدالله بن‌حسین (عبدالله دوم)، پادشاه اردن از جمهوری اسلامی ایران خواست «رفتارش در منطقه را تغییر دهد». او که در آستانه سفر منطقه‌ای جو بایدن گفته بود باید اهداف ائتلاف نظامی عربی روشن شود، در گفت‌و‌گو با روزنامه «الرأی» گفت که اردن از همکاری مشترک استقبال می‌کند اما این همکاری «مستلزم مشورت، هماهنگی و کار طولانی مدت است تا اهداف آن به صورت کامل روشن شود».

عبدالله دوم قاچاق اسلحه و مواد مخدر را از تهدیدهای مشترک کشورهای عربی منطقه خلیج فارس برشمرد: «تهدیدها مشترک است. قاچاق مواد مخدر و سلاح برادران ما را هدف قرار می‌دهد و به اروپا می‌رسد.». او گفت که در برابر تهدیدهای مشترک باید همکاری و هماهنگی باشد.

شبه نظامیان وابسته به ایران از جمله متهمان به قاچاق اسلحه و مواد مخدر در منطقه هستند. رسانه‌های بین‌المللی پیشتر از قاچاق سازمان‌یافته مواد مخدر از سوریه به کشورهای منطقه، از جمله اردن و عربستان سعودی خبر داده بودند. به روایت دولت‌های منطقه و ایالات متحده آمریکا، سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان بازیگران اصلی قاچاق اسلحه و مواد مخدر هستند.

پادشاه اردن هم ایران و شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و گفت:

«مداخله ایران بر کشورهای عربی تأثیر می‌گذارد و امروز ما با حملات منظم شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به مرزهای خود مواجه هستیم».

عبدالله اظهار امیدواری کرد ایران رفتارش را تغیر بدهد:

«ما خواهان تنش در منطقه نیستیم و اردن و همه کشورهای عربی خواستار روابط خوب با ایران مبتنی بر احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آنها هستند. گفت‌وگو راهی برای حل اختلافات است.»

او با بیان اینکه منطقه «به بحران و درگیری بیشتر نیاز ندارد بلکه به همکاری و هماهنگی نیاز دارد»، گفت:

«تغییر رفتار ایران باید در عمل محقق شود چرا که این هم به نفع ایران و هم به نفع منطقه است.»

ایران در یمن،عراق، بحرین، سوریه و لبنان مداخله دارد. در این کشورها شبه نظامیان وابسته به ایران قدرت گرفته‌اند و نقش پررنگی در منازعات سیاسی داخلی و منطقه‌ای بازی می‌کنند. عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران هم نقشی این‌چنینی دارد و با منابع مالی و حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی در کشورهای منطقه مداخله می‌کند.

ایران و عربستان سعودی تا به حال پنج مرتبه در بغداد مذاکره غیرعلنی داشته‌اند. وزیران امور خارجه ایران و عراق گفته‌اند که این مذاکرات در سطح امنیتی و محرمانه انجام شده است و حالا در حال برنامه‌ریزی برای مذاکره سیاسی علنی در سطح وزیران خارجه هستند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در سفر به تهران گفته بود که در حال میانجیگری میان ایران، مصر و اردن است. مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که مذاکره با مصر را آغاز کرده‌اند اما هنوز با اردن گفت و گو نکرده اند.

پایگاه خبری العربیه جدید ۱۵ تیر ماه از دیدار هیئت ایرانی و مصری در مسقط خبر داد و به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: دیداری میان دو هیات بلندپایه ایرانی و مصری صورت گرفته است و دو طرف در این دیدار بر سر گسترش روابط بین دو کشور توافق کرده‌اند.

روابط ایران و مصر از زمان استقرار جمهوری اسلامی به دلیل امضاء قرارداد «صلح کمپ دیوید» میان تل‌آویو و قاهره، قطع شده است. در سال ۲۰۱۲ پس از آنکه محمد مرسی قدرت را در دست گرفت، دو طرف برای برقراری رابطه به تکاپو افتادند. مرسی اما با کودتای نظامیان از قدرت کنار رفت.

رابطه ایران و اردن اگر چه به صورت کامل قطع نشده اما فراز و نشیب زیادی داشته است. حمایت اردن از عراق در جنگ هشت ساله، برقراری رابطه با اسرائیل از سوی اردن و تنش‌های منطقه‌ای سال‌های اخیر رابطه دو کشور را به رغم داشتن سفارت سرد کرده است.

پادشاه اردن در سال ۲۰۰۳/ ۱۳۸۳ به ایران سفر کرد اما اسناد فاش شده از آن سفر بیانگر این است که او علاقه‌ای به برقراری رابطه سیاسی نزدیک با تهران نداشته است.

در روزهای گذشته انور قرقاش، وزیر مشاور امیر امارات متحده عربی از انجام مراحل اعزام سفیر کشورش به تهران خبر داده است. روابط ایران و امارات متحده عربی نیز پس از حمله گروهی از بسیجیان به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شد. مقام‌های ایرانی این موضوع را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که کویت هم که سطح روابطش را به کارداری کاهش داده بود، به ایران سفیر معرفی کرده است.

مذاکرات ایران با عربستان سعودی و دولت‌های همسو با ریاض در منطقه پس از بی‌نتیجه بودن مذاکرات برجام سرعت گرفته است. دولت‌های همسایه ایران پیشتر خواستار مشارکت یا در نظر گرفتن نگرانی‌های آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بودند.