سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از پایان اعتصاب غذا رضا شهابی، عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری خبر داد. او به درخواست خانواده و فعالان کارگری در سراسر جهان به اعتصاب غذای ۴۲ روزه خود پایان داد.

نیروهای امنیتی رضا شهابی را ۲۲ اردیبهشت سال جاری بازداشت کردند. او از ۲۲ خرداد اعلام کرد در اعتراض به تمدید قرار بازداشت غیرقانونی خود در زندان اعتصاب غذا می‌کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به نقل از خانواده شهابی که سرانجام توانستند با او ملاقات داشته باشند، نوشت:

وزن بدنش به نصف کاهش پیدا کرده بود بطوری که در نگاه اول رضا قابل شناسایی، حتی برای خانواده اش هم نبود، ضعف شدید جسمانی و رنگ پریدگی چهره از علائم قابل مشاهده این فعال سندیکایی بود.

این نخستین ملاقات خانواده رضا شهابی با او از زمان بازداشت است. دستگاه قضایی و امنیتی ایران رضا شهابی و حسن سعیدی را ممنوع‌الملاقات کرده بود.

حسن سعیدی دیگر عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی شامگاه ۲۸ اردیبهشت در پی اعتصاب دو روزه رانندگان اتوبوس در تهران بازداشت شد. نیروهای امنیتی علاوه بر او ده عضو دیگر سندیکا را بازداشت کردند.

سعیدی در آخرین تماس تلفنی به خانواده‌اش گفت که قرار بازداشتش را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرده‌اند و به همین دلیل به اعتصاب غذا ادامه می‌دهد.

سعیدی از آغاز تیر ماه در اعتراض به تداوم بازداشت و بازجویی‌های طولانی اعتصاب غذا کرده است.

دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی ایران این دو فعال سندیکایی را به «ارتباط با نیروی خارجی به منظور براندازی نظام متهم» کرده‌اند. صدا و سیما و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای امنیتی و قضایی ایران پس از بازداشت شهابی، در یک گزارش ویدئویی او و دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی را به ارتباط با «نیروهای ضد انقلاب»، عنوانی که جمهوری اسلامی برای مخالفان خود استفاده می‌کند، متهم کردند.

شهابی به دلیل دیدار با دو عضو اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه که به ایران سفر کرده بودند، برای تکمیل «سناریو امنیتی» تحت فشار بازجویان قرار برای اعتراف ساختگی قرار داشت.

کیوان اسداللهی و آنیشا اسداللهی، مترجم و پژوهشگر مدافع حقوق کارگران از دیگر افراد بازداشت شده در ارتباط با این سناریو امنیتی هستند.

علی اسدالهی، برادر آنیشا صبح امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «امروز صبح از زندان تماس گرفتند و گفتند پدر و مادر کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی برای دیدار فرزندان خود فوراً به زندان مراجعه کنند.»

مهتدی و اسدالهی در ۱۹ اردیبهشت بازداشت شدند و از آن زمان به مدت طولانی در زندان انفرادی و تحت فشار بازجویان برای اعتراف ساختگی قرار دارند.

به گفته علی اسدالهی این دو مدافع حقوق کارگران ۲۲ روز در سلول انفرادی نگه داشته شده‌اند و ۷۶ روز است که میان سلول انفرادی و اتاق‌های دو نفره در رفت و آمد هستند.

ماموران امنیتی در ماه‌های اخیر برخی از اعضای هیئت مدیره تشکل‌های صنفی معلمان را نیز برای پذیرش سناریوی امنیتی خود تحت آزار و شکنجه قرار دادند.

محمد حبیبی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، شعبان محمدی، مسعود نیک‌خواه و اسکندر لطفی شش عضو تشکل‌های صنفی معلمان هستند که از ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت در بند نیروهای امنیتی قرار دارند. برخی از این معلمان همچنان از حق ملاقات محروم‌اند.

نیروهای امنیتی در فاصله اردیبهشت تا تیر امسال دست‌کم ۲۰۰ معلم و نزدیک به ۲۰ فعال کارگری در تشکل های کارگری مختلف را بازداشت کردند. ریحانه انصاری‌نژاد که اردیبهشت ماه بازداشت شد همچنان در زندان نگهداری می‌شود. واله زمانی نیز از خرداد امسال در زندان است.