رئیس کمیته تحقیقات جنایات جنگی روسیه گفت که ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند و پیشنهاد تشکیل دادگاه بین‌المللی با مشارکت کشورهایی مانند بولیوی، ایران و سوریه را داد.

روزنامه دولتی روسییسکایا گازتا روز دوشنبه به نقل از الکساندر باستریکین، رئیس این کمیته نوشت که «بیش از ۲۲۰ نفر از جمله فرماندهان عالی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین فرماندهان واحدهای نظامی که جمعیت غیرنظامی را گلوله باران کرده‌اند» مرتکب جنایت شده‌اند.

او گفت که اوکراینی‌ها در «جنایت بی حد و مرز علیه صلح و امنیت بشریت» دست داشتند. باستریکین، که کمیته او جنایات عمده جنگی را بررسی می‌کند، گفت که ۹۲ فرمانده و زیردستان آنها متهم شده‌اند و ۹۶ نفر از جمله ۵۱ فرمانده نیروهای مسلح تحت تعقیب هستند.

از باستریکین در مورد تحقیقات کمیته وی درباره اقدامات نیروهای امنیتی اوکراین در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، مناطق جدایی طلب و تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین، و اینکه آیا تحقیقات می‌تواند تحت نظارت سازمان ملل انجام شود، سؤال شد. پاسخ او این بود:

«با توجه به اینکه غرب به صورت یکپارچه و آشکار از اوکراین حمایت می‌کند، پیگیری این موضوع با همکاری شرکای روسیه در کشورهای مشترک‌المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای مناسب‌تر است.»

وی افزود «مشارکت کشورهایی که موضع مستقلی در قبال اوکراین دارند، به ویژه سوریه، ایران و بولیوی به مصلحت است».

باستریکین گفت ۱۳۰۰ تحقیق جنایی علیه اعضای ارتش، رهبری سیاسی، گروه‌‌های ملی‌گرای رادیکال و شبه‌نظامیان اوکراین آغاز شده است و تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر محاکمه شده‌اند.

اوکراین مدعی است که تا سپتامبر خرسون را بازپس خواهد گرفت

مقامات نظامی اوکراین مدعی شده‌اند که یک «نقطه عطف» در نبرد برای بازپس‌گیری منطقه جنوبی خرسون رخ داده است و گفته‌اند که از سلاح‌های غربی برای آزادسازی اولین شهر بزرگی که توسط نیروهای روسی تصرف شده است، استفاده خواهند کرد.

سرگی خلان، دستیار رئیس اداری منطقه خرسون، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین گفت «می‌توان گفت که نقطه عطفی در میدان جنگ رخ داده است. ما در حال تغییر از اقدامات دفاعی به تهاجمی هستیم».

وی افزود «منطقه خرسون قطعاً تا سپتامبر آزاد می‌شود و تمام نقشه‌های اشغالگران با شکست مواجه می‌شود».

نیروهای اوکراینی با کمک توپخانه‌های دوربرد غربی، در هفته‌های اخیر مناطقی را در خرسون پس گرفته‌اند و این احتمال وجود دارد که یک برنامه تهاجمی گسترده را در این منطقه اجرا کنند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هم روز شنبه گفته بود که حملات در خرسون با موفقیت ادامه دارد و نیروهای اوکراینی «قدم به قدم» در حال پیشروی و پس گرفتن این شهر از روسیه هستند.

خرسون در روز ۳ مارس به اشغال ارتش روسیه درآمد.

مقامات اوکراینی معتقدند که سربازان روسیه به این دلیل توانستند خرسون را تصرف کنند که ماموران سرویس امنیتی اوکراین نتوانستند پل آنتونیفسکی را که از رودخانه دنیپرو می‌گذرد منفجر کنند و به «نیروهای متجاوز» اجازه ورود به شهر را دادند.

با این حال، افزایش حملات در روزهای اخیر علیه انبارهای اسلحه و لجستیک کلیدی روسیه در اطراف شهر خرسون، ارتش اوکراین را بر آن داشته تا ادعا کند که نیروهایش در حال بازپس‌گیری این شهر هستند.

روسیه به دنبال متحدانی در آفریقا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، سفری چهار روزه به چندین کشور آفریقایی را آغاز کرد.

او در اولین توقف خود در مصر به دنبال این بود که به سامح شکری، همتای مصری خود اطمینان دهد که عرضه غلات روسیه ادامه خواهد داشت و با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب هم دیدار کرد و با او از تعمیق همکاری بین روسیه و اتحادیه عرب سخن گفت.

لاوروف در میانه عدم قطعیت در مورد آینده توافق برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، به مصر در مورد عرضه غلات روسیه اطمینان داد.

مصر، یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان، سال گذشته ۸۰ درصد گندم خود را از روسیه و اوکراین تامین کرد و میان حفظ روابط خوب با مسکو و روابط نزدیکش با غرب سرگردان است.

لاوروف در قاهره پس از گفتگو با همتای مصری خود گفت:

«ما تعهد صادرکنندگان غلات روسیه برای تامین تمام و کمال سفارش‌های مصر را تضمین کردیم. ما در مورد همکاری در این زمینه بحث کردیم، بر روی تماس‌های بیشتر به توافق رسیدیم و درک مشترکی از علل بحران غلات داریم.»

تور آفریقایی لاوروف که در اوگاندا، اتیوپی و کنگو نیز ادامه خواهد یافت، اساساً با هدف جلب حمایت کشورهای آفریقایی از روسیه است. وزیر خارجه روسیه در مقاله‌ای که در چهار روزنامه آفریقایی منتشر شد، اتهامات مربوط به مسؤولیت روسیه در بحران غذایی را رد کرد.

او از آنچه «مسیر مستقل» کشورهای آفریقایی در امتناع از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه و «تلاش‌های پنهان آمریکا و اقمار اروپایی‌اش برای به دست آوردن دست بالا و تحمیل نظم جهانی تک قطبی» خواند، استقبال کرد. لاروروف روز دوشنبه در جمهوری کنگو با مقام‌های این کشور مذاکره می‌کند.