حدود ۵۰۰ فعال سیاسی و مدنی ساکن ایران یک‌شنبه دوم مرداد در بیانیه‌ای از مادران دادخواه آبان ۹۸ که در هفته‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، حمایت کردند.

این فعالان ضمن اعتراض به بازداشت دادخواهان، نگهداری مادران در سلول انفرادی را «فاجعه‌ای دردناک و زخمی کشنده بر پیکره عدالت و وجدان‌های نظاره‌گر خاموش» خواندند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«باور کردنی نیست مادرانی دادخواه که فرزندانشان در اعتراضی مدنی و مسالمت‌آمیز در آبانی تلخ، گلوله بر شقیقه‌شان فرو نشست و برای همیشه حق حیات از آنها سلب شد، اینک به جرم دادخواهی در گوشه زندان گرفتار آمده باشند. تعدادی از مادران دادخواه گرچه که آزاد شدند اما صدایشان خاموش نشد، اما دادخواهان دیگر ناهید شیرپیشه و مهرداد بختیاری، مادر و عموی (جاوید نام پویا بختیاری)، محبوبه رمضانی (مادر جاوید نام پژمان قلی پور) و رحیمه یوسف زاده (مادر جاوید نام نوید بهبودی) چند روزی است که در سکوت رسانه‌ای تأسف‌انگیز پشت میله‌های زندانند.»

امضاکنندگان این بیانیه اظهار داشته‌اند که دادخواهی در ایران دو تاوان بزرگ دارد که باید به «حاکمان ستمگر و سکوت خبری رسانه‌های مدعی آزادی» پرداخت کرد:

«آنان هروقت صلاح بدانند، مادران دادخواه و کنشگران مدنی، معترضان و هر موضوع دیگری را در بوق و کرنا می‌کنند اما درست در لحظه‌ای که مادرانی سوگوار و دادخواه نیاز به حمایت دارند و باید صدایشان شد، روزه سکوت می‌گیرند. مادران حق‌خواه دادخواه، بهترین سرمایه وجودیشان را در یک لحظه تلخ از دست داده‌اند. آنان هراسی برای ترسیدن دوباره ندارند چرا که جگرگوشه‌هایشان بی‌کمترین گناهی به دم تیغ سپرده شدند.»

امضاکنندگان این بیانیه با حمایت از مادران دادخواه، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنها شده‌اند. آنها هم‌چنین ابراز امیدواری کرده‌اند که «اصحاب رسانه، فعالان مدنی و سیاسی و همه آزادی‌خواهان» نسبت به این «ظلم بزرگ» سکوت را بشکنند و با حمایت از مادران دادخواه اجازه ندهند تا این مادران که سخت‌ترین لحظه‌ها را در فراق فرزندان‌شان سپری می‌کنند، «ستمی دیگر» بر آنها روا داشته شود.

نیروهای امنیتی ۲۰ تیر با یورش به منزل چند تن از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ تعدادی از آنها از جمله ناهید شیرپیشه (مادر پویا بختیاری)، مهرداد بختیاری (عموی پویا بختیاری)، سعید دامور (برادر وحید دامور)، محبوبه رمضانی (مادر پژمان قلی‌پور)، رحیمه یوسف‌زاده (مادر نوید بهبودی) و سکینه احمدی (مادر ابراهیم کتابدار) را همراه با خشونت بازداشت کردند.

در روزهای بعد طلعت مشکی، مادر محسن جعفرپناه، ایران الهیاری، مادر مهرداد معین‌فر، زینب محمدی مادر محمد طاهری و طاهره بجروانی، همسر علی فتوحی از دیگر اعضای خانواده‌ دادخواهان آبان ۹۸ بازداشت شدند.

چند روز پس از بازداشت محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور مشخص شد او در پرونده دیگری مربوط به بازداشت دادخواهان در ماه‌های گذشته به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

متن کامل بیانیه و لیست امضاکنندگان را اینجا ببینید.