در بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت که توسط نمایندگی ایرلند در سازمان ملل منتشر شد، آمده است:

«اعضای شورای امنیت حمله در استان دهوک را به شدیدترین وجه محکوم کردند.»

غروب چهارشنبه ۲۰ ژوئیه/۲۹ تیر توپخانه‌های ترکیه، گردشگاه «پرخ» در منطقه مرزی «درکار» از توابع شهر زاخو در استان دهوک را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش نزدیک به ۹ غیرنظامی از جمله چند کودک در حمله توپخانه‌ای ترکیه کشته و دست‌کم ۲۳ نفر مجروح شدند.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل  آمده است:

«اعضای شورای امنیت همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان [این حمله] اعلام می‌دارد و به آنها و دولت عراق و منطقه کردستان عراق تسلیت می‌گوید و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع و کامل دارد و حمایت خود از مسئولان عراقی برای تحقیقات [درباره این حمله] را اعلام می‌کند».

شورای امنیت در ادامه این بیانیه از کشورهای عضو سازمان ملل برای همکاری فعالانه با دولت عراق در جهت کمک به تحقیقات درباره حمله به استان دهوک دعوت کرد و با صراحت حمایت خود را از «استقلال، حاکمیت، اتحاد، تمامیت ارضی، فرایند‌های دموکراتیک و رفاه عراق» اعلام کرد.

فرار ترکیه از پذیرش مسئولیت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه غروب روز دوشنبه، چند ساعت قبل از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت دست داشتن آنکارا در حمله به استان دهوک در اقلیم کردستان را رد کرد و پ‌ک‌ک را متهم کرد که در پشت این بمباران قرار دارد.

اردوغان  گفت حمله هفته گذشته توسط «تروریست‌ها» و با هدف آسیب رساندن به روابط ترکیه و عراق انجام شد.

اردوغان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی تی آر تی هابر گفت ترکیه متحدان خود در ناتو از جمله ایالات متحده و مقامات عراقی را از موضع خود در قبال این حمله آگاه کرده است و افزود که از عراق می‌خواهد که تحت تأثیر تبلیغات شبه‌نظامیان کرد قرار نگیرد.

عراق شکایت رسمی خود از ترکیه را شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرده بود. در پی این شکایت‌نامه بود که شورای امنیت بامداد سه‌شنبه ۲۶ ژوئیه/۴ مرداد یک جلسه اضطراری تشکیل داد.   

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه هفته گذشته این حمله را محکوم کرد و خواستار تحقیقات «سریع و کامل» در مورد این حادثه شد.

دولت عراق اقدامات دیپلماتیک متعددی را برای رسیدگی به حمله اخیر به حاکمیت این کشور دنبال کرده است، از جمله تسلیم یادداشت اعتراضی «قاطعانه» به سفیر ترکیه در عراق و همچنین درخواست از کشور همسایه برای عذرخواهی رسمی و خروج نیروهایش از این کشور.

آنکارا ادعا می‌کند قطع مسیر پ‌ک‌ک و جلوگیری از عبور جنگجویان پ ک ک به مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه در اقلیم کردستان حضور نظامی دارد.

پ‌ک‌ک یک گروه مسلح است که برای حقوق کردها در ترکیه مبارزه می‌کند و  آنکارا آن را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد.

گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که درگیری‌های ترکیه و پ‌ک‌ک از ژوئیه ۲۰۱۵ تاکنون حداقل ۵۹۷ غیرنظامی و ۲۶۶ «فرد با وابستگی نامعلوم» کشته شده‌اند.

پ ک ک یک گروه مسلح است که برای افزایش حقوق کردها در ترکیه مبارزه می‌کند و از سوی آنکارا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است.

آنکارا در ماه آوریل عملیات نظامی علیه این گروه را در استان دهوک آغاز کرد و مدعی شد که مخفیگاه‌های پ ک ک در مناطق کوهستانی این استان را هدف قرار داده است.