ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با همشهری درباره «اصلاح» شمار زیادی سنگ قبر زنان متوفی در بهشت زهرا گفت:

«بند اول قرارداد بهشت زهرا با خانواده متوفیان دارد تاکید دارد که هرگونه نصب تصاویر به ویژه تصویر بانوان غیرمحجبه ممنوع است و خانواده متوفی در این قرارداد متعهد به عمل به این بند می‌شود.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران برخی از خانواده‌های متوفیان علی‌رغم تعهد ارائه شده در قراردادشان، این بند را رعایت ‌نکرده‌اند. امانی گفت:

 «در چنین مواردی مسئولان سازمان بهشت زهرا خانواده‌های این متوفیان را احضار کرده و به آنها متذکر شده‌اند که طبق قرارداد منعقده، اجازه نصب تصاویر غیرمحجبه و مکشوفه‌ای از متوفیان را نداشته‌اند.»

سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از «اصلاح» ۹۸ سنگ قبر زنان متوفی در بهشت زهرای تهران خبر داده بود. این اقدامات همچنان ادامه دارد.

غضنفری در مصاحبه با همشهری با اعلام این خبر گفته بود:

«درباره تصاویر مکشوفه [تصاویر زنان متوفی بدون حجاب روی سنگ قبر] موضع ما از روز اول حضورمان مشخص بود و این موضوع را به صراحت هم اعلام کردیم. همچنین فارغ از اینکه خود ما به طور جدی به این موضوع ورود کرده‌ایم، شهروندان و خانواده‌های متوفی بسیاری هم گلایه‌های بسیاری دارند و از اینکه قبور مومنین در این آرامستان به شکل غیر اسلامی تزئین می‌شود، مکدر هستند.»

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در ادامه تاکید کرده بود که «ما همچنان بر روی عقاید خود هستیم.» غضنفری گفته بود:

«واقعاً در شأن آرامستان مؤمنان نیست که تصویر خانم‌های مؤمن را به شکل کشف حجاب و بی‌حجاب روی سنگ‌های قبر حکاکی کنند. این تصاویری هم که نصب کرده‌اند همه متعلق به دوره‌های پیشین بوده و ما در این دوره به جد مانع از این اتفاق بوده‌ایم.»

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از اعمال فشار بر روی سنگ‌ قبرفروشان و نصابان سنگ قبر نیز خبر داده و گفته بود:

«ما اعلام کردیم در صورتی که سنگ‌فروش یا نصاب نسبت به نصب چنین تصاویری اقدام کند، با آن مجموعه به طور کامل قطع ارتباط کرده و دیگر اجازه فعالیت به آن‌ها نخواهیم داد.»

به کارگیری گروه شناسایی سنگ قبر زنان بی‌حجاب

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز مدعی شد که مدتی است عده‌ای از متدیانُ کارزاری برای «برخورد با حکاکی تصاویر مکشوفه بانوان» به روی سنگ قبرها در بهشت زهرا به راه انداخته‌اند.

مقام‌های بهشت زهرا نگفته‌اند که هزینه اعمال تغییرات بر روی سنگ قبرها را خانواده‌ها چگونه تأمین می‌کنند؟ به گفته مدیر عامل سازمان بهشت زهرا یک گروه چهار نفره انتظامات سنگ قبر برای جلوگیری از نصب سنگ‌های با «تصاویر مکشوفه و غیرمتعارف» در بهشت‌زهرا به کار گرفته شده‌اند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در ادامه مصاحبه با همشهری گفت:

«بسیاری از خانواده‌هایی که برای خاکسپاری عزیزانشان و یا زیارت اهل قبور به بهشت زهرا تردد داشتند بارها پیام داده‌اند که چرا باید شاهد چنین تصاویری باشند که در شأن یک آرامستان اسلامی نیست؟ آنها نیز نسبت به موضوع حساس شده‌اند و در بررسی‌ها مشخص می‌شود که متاسفانه چنین اتفاقاتی رخ داده و تا پیش از این نظارت کافی بر این موارد وجود نداشته است.»

امانی خاطرنشان کرد که پیگیری‌ها برای اصلاح این وضعیت ادامه دارد.