جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئیه / ۴ مرداد گفت پیش‌نویس متن جدیدی را برای احیای برجام به طرفین پیشنهاد کرده است. او همچنین گفت جایی برای «مصالحه‌های عمده» بیشتری باقی نمانده است.

جوزپ بورل در مقاله‌ای در فایننشال تایمز نوشت:

«من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می‌پردازد.»

انریکه مورا، معاون بورل نیز روز چهارشنبه در حساب توییتری‌اش نوشت:

«بهترین توافق ممکن برای طرف‌ها روی میز است، این توافق مزایای اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران تضمین می‌کند و مزایای قابل‌راستی‌آزمایی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. من تمامی طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا گام آخر را بردارند.»

بورل به صورت غیرمستقیم به موارد اختلافی ایران و آمریکا هم اشاره کرد و گفت که دیگر جایی برای چانه زدن بر سر موضوعات اساسی وجود ندارد:

«پس از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شماری با اعضای برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیدم که فضا برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده است… این یک توافق کامل نیست، اما تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می‌دهد و شامل سازش‌هایی است که به سختی به دست آمده است.»

او اعتراف کرد که این توافق به مسائل حقوق بشر و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران که غرب نگران آن است، نمی‌پردازد اما گفت که متن روی میز دست‌کم این منفعت را دارد که جلوی گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران را می‌گیرد و «بازرسی‌های سخت‌گیرانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» هم برقرار می‌شود.

او در پایان از طرفین خواست تا «هم اکنون» به توافق دست یابند تا هم «منافع اقتصادی و مالی قابل توجهی ایجاد شود و هم امنیت منطقه‌ای و جهانی را تقویت کنند».

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای ایران، با تأیید ارائه پیشنهاد جدید بورل، در توییتر نوشت:

«ما نیز ایده‌های خودمان را چه از نظر محتوایی و چه از لحاظ شکلی برای به نتیجه رساندن مذاکرات داریم که به اشتراک گذاشته می‌شود.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به خبرنگاران اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی «پیش‌نویس تفاهمی» است که بورل ارائه کرده است و به صورت مستقیم دیدگاهش را با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت.

هنوز جزئیاتی در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا و موضوع مسائل مورد اختلاف منتشر نشده است. بورل می‌گوید زمان برای احیای برجام رو به اتمام است و به نوعی این پیام را تکرار کرده است که یا حالا برجام را احیا می‌کنیم یا دیگر امیدی به توافق هسته‌ای مبتنی بر برجام نداشته باشید.

«اکنون زمان تصمیم گیری‌های سیاسی سریع برای پایان دادن به مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به برجام، فرا رسیده است. اگر توافق رد شود، ما در معرض خطر یک بحران هسته‌ای خطرناک و افزایش انزوای ایران و مردم آن قرار می‌گیریم.»

در تهران و در ساختمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی، رایزنی‌های میانجی‌ها هم ادامه داشته است. شامگاه سه‌شنبه وزیران خارجه کویت و عمان به صورت تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند. موضوع برجام محور این مذاکرات بود.

حسین امیرعبداللهیان به وزیر خارجه عمان چیز جدیدی نگفت و تأکید کرد که ایران به دنبال توفق است و حالا نوبت انعطاف آمریکا است:

«مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع‌بینی و انعطاف‌پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملاً جدی است. جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است.»

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان گفت ایران باید قدر «فرصت طلایی» کنونی را بداند و توافق نهایی شود:

«ما معتقدیم که همه طرف‌ها خواستار رسیدن به توافق نهایی هستند و فرصتی طلایی برای رسیدن به یک توافق فراهم شده است.»