یک مقام دولتی یونان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، چهارشنبه ۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه با بیان این‌که «حکم دیوان عالی [یونان] به نفع ایران است»، به رویترز گفت این حکم که علنی نشده است، روز سه‌شنبه به اطلاع دولت رسیده است.

یکی دیگر از مقامات یونانی حکم جدید دیوان عالی این کشور را تأیید کرد. یک سخنگوی دولت یونان نیز گفت دولت در مورد تصمیمات دادگاه اظهار نظر نخواهد کرد.

این پرونده روابط بین آتن و تهران را در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین ایران و ایالات متحده متشنج کرد.

یونان نفتکش روسی پگاس که بعدتر به لانا تغییر نام داد و حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود، ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل سال جاری در نزدیکی جزیره ائوبویا توقیف کرد.

توقیف این نفتکش در چهارچوب تحریم‌های اتحادیه‌های اروپا که به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وضع شده بود صورت گرفت.

یونان در همان روز اعلام کرد که بر اساس حکم دادگاهی در این کشور محموله نفت این کشتی را به آمریکا تحویل خواهد داد و گزارش شد که بخشی از این نفت هم به کشتی ثالث منتقل شده است.

این رویداد با واکنش فوری و تند مقام‌های تهران مواجه شد. چند روز بعد نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس دو نفتکش یونانی را توقیف کردند. دلیل توقیف، نقض مقررات و ایجاد آلودگی محیط‌ زیستی اعلام شد هرچند برای همه روشن بود که این پاسخ تند ایران به ماجراهایی است که در سواحل یونان رخ داده است.

۱۸ خرداد / ۸ ژوئن دادگاهی در یونان حکم قضایی قبلی را که به ایالات متحده اجازه مصادره بخشی از محموله نفت ایران در این نفتکش را می‌داد، لغو کرد.

رسانه‌های یونانی گزارش دادند که ایالات متحده این تصمیم را به چالش کشیده و پرونده را به دیوان عالی یونان می‌برد. اکنون مقام‌های یونانی می‌گویند دیوان عالی این کشور به سود ایران حکم داده است. رویترز نوشته است که مقامات دولت آمریکا هیچ اظهارنظر فوری در این‌باره نکردند.