بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، کراکن، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان، تحت تحقیقات فدرال قرار دارد. پنج نفر از افراد وابسته به این شرکت یا مطلع از روند تحقیقات وزارت خزانه‌داری آمریکا که نام آن‌ها اعلام نشده به نیویورک تایمز گفته‌اند، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از سال ۲۰۱۹ در مورد کراکن تحقیق کرده است و انتظار می‌رود جریمه‌ای برای این شرکت تعیین کند. به این ترتیب کراکن بزرگ‌ترین صرافی رمزارز ایالات متحده است که با یک اقدام اجرایی از سوی «اوفاک» مواجه می‌شود.  تحریم‌هایی که ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ علیه ایران اعمال کرد، صادرات کالا یا ارائه خدمات به افراد یا نهادها در این کشور را ممنوع کرده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد وضعیت صنعت ارزهای دیجیتالی در آمریکا روزبه‌روز بدتر می‌شود و سازمان‌های دولتی بیش از پیش شرکت‌های مهم در این زمینه را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال اکنون کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، (SEC) دو پرونده بزرگ از دو شرکت فعال در این عرصه را روی میز خود دارد و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، (OFAC) شمشیر خود را برای صرافی آمریکایی کراکن از رو بسته است.

کراکن یک شرکت خصوصی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار است که به کاربران امکان خرید، فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتال مختلف را می‌دهد.   

رکو سانتوری، مدیر ارشد حقوقی صرافی کراکن گفته است این شرکت «فعالانه» موارد مشکوک را به مقامات گزارش می‌دهد. نیویورک تایمز به یک گزارش داخلی از کراکن اشاره می‌کند که در آن اعلام شده این شرکت حدود هزار و ۵۰۰ مشتری ساکن ایران دارد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری گفت این وزارت‌خانه تا به نتیجه رسیدن تحقیقات از هرگونه اظهار نظر در این‌باره خودداری می‌کند.   

وزارت خزانه‌داری آمریکا اکتبر گذشته هشدار داد که ارزهای دیجیتال «به طور بالقوه اثربخشی تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آن زمان یک کتابچه راهنمای ۳۰ صفحه‌ای منتشر کرد که به صرافی‌های ارزهای دیجیتال توصیه می‌کرد از ابزارهای مکان‌یابی برای غربالگری و حذف برخی مشتریان در مناطق تحت تحریم استفاده کنند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا در حال حاضر برای شرکت ارائه‌دهنده کیف‌‌ پول‌های رمزارز BitGo و شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی رمزنگاری BitPay به دلیل عدم اجرای تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و سوریه جریمه‌هایی را در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، BitGo باید به علت تخلفات سال ۲۰۲۰ خود که بالغ بر ۱۸۳ مورد است ۱۰۰هزار دلار و شرکت BitPay باید به علت تخلفات خود در سال ۲۰۲۱ که بالغ بر  ۲۱۰۲ مورد است نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار جریمه پرداخت کنند.

نیویورک تایمز می‌نویسد کراکن علاوه بر ایران، ۱۴۹ مشتری در سوریه و ۸۳ مشتری در کوبا دارد. این دو کشور هم مشمول تحریم‌های آمریکا هستند.