کارگران گروه ملی فولاد (اهواز) با آغاز دور تازه‌ای از اعتراض‌ها در نامه سرگشاده‌ای خطاب به مردم خواستار حمایت شدند.

آنها قصد دارند در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان و بایکوت خبری اعتراضات در رسانه‌ها، جمعه با لباس کار در مصلای اهواز حاضر شوند «تا شاید با رسانه‌ای شدن مشکلات شرکت گروه ملی فولاد اهواز به رگ غیرت یکی از مسئولین برخورده و برای حل مشکل این شرکت و پرسنلش از جای خود بلند شده و حرکتی به خود بدهد».

تولید در مجتمع گروه ملی فولاد (اهواز) به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و تقریبا راکد است. اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در ابهام است و پرداخت حق بدی آب و هوا متوقف شده است.

فولاد اهواز در دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شد، چند سال بعد به دولت بازگشت داده شد. تغییرات مدیریتی در دو دهه اخیر که هر بار با وعده بهبود اوضاع صورت گرفته، تنها به وخیم تر شدن وضعیت تولید و بلاتکلیفی کارگران انجامیده است. از زمانی که دولت اکثریت سهام شرکت را به ازای بدهی بانکی به بانک ملی واگذار کرد، تولید به حداقل رسیده است.

در پی چند دور اعتصاب کارگران و راهپیمایی در شهر، سرانجام اسفند سال گذشته اعلام شد که طرح طبقه‌بندی مشاغل فولاد آماده و در نشستی در سطح استانداری خوزستان تصویب شده است. این طرح همچنان بر روی کاغذ است.

از ابتدای سال ۱۴۰۱، کارگران فولاد اهواز بارها با خواست براه افتادن خطوط تولید، پرداخت حق بدی آب و هوا، و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه کارخانه تجمع و راهپیمایی کرده‌اند.

حراست فولاد اهواز، چهارشنبه ۲۹ تیر کارت ورود تعدادی از کارگرانی را که در تجمع حضور داشتند به نام‌های کاظم حیدری، علی الاهی‌فر، کریم سیاحی، غریب حویزاوی، حسن حمودی، هادی وائلی و مصطفی عبیات را مسدود کرد. این امر به تشدید اعتراض انجامید و خواست رفع ممنوعیت ورود کارگران به خواست‌های تجمع افزوده شد.

کارگران فولاد معتقدند کارگرانی که کارت ورودشان مسدود شده، به خاطر افشای فساد از سوی مدیریت مجازات شده اند.

کارگران اعلام کردند به اعتراض ادامه می‌دهند. آن‌ها در بیانیه‌ای نوشتند:

«دستگاههای امنیتی و نظارتی علت و چرایی این امر را از مسئولین شرکت جویا شوند که چرا برای مطالبه امری ساده و قانونی باید کارت کارگر مسدود شده و کارگران در خیابانها به مطالبه حقوق خود بپردازند؟ ما فردا یکبار دیگر خواهیم آمد و با هر بار آمدن نه تنها جمعیت ما فزونی میابد بلکه بر عزم و تصمیم راسخ این جمع متحد افزوده خواهد شد. خواهیم آمد و با تمام وجود حقوقمان را فریاد خواهیم زد که اینجا شهر من است، من فرزند این شهرم و این کارخانه خانه و کاشانه من است و تا زمانی که خون در رگهایم جریان دارد و دم و بازدمم گرم است اجازه نخواهم داد این کاشانه ویران شود. ما باز هم خواهیم آمد، هوا گرم باشد، سوزان باشد، جهنم باشد و از آسمان آتش ببارد باز هم خواهیم آمد و با عرقی که بر زمین میریزیم خیابان‌های اهواز را شرمسار خود خواهیم کرد.»

تلاش چند باره برای تحمیل شورای اسلامی کار

بخشی از کشاکش کارگران فولاد اهواز با مدیریت شرکت و اداره کار، بر سر تشکل مستقل کارگری است. آن‌ها در این راه بارها تلاش اداره کار و مدیریت برای تشکیل شورای اسلامی کار در این کارخانه را ناکام گذاشته‌اند. مدیر کل اداره کار خوزستان می‌گوید «شورای اسلامی کار سرپل ارتباطی کارگران با مدیریت شرکت و اداره کل کار است» و او از تلاش دست بر نخواهد داشت.

دوم مرداد، ارسلان غمگین مدیرکل اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان خوزستان ضمن «حمایت» از خواست کارگران، گفت مانع اجرای طرح طبقه بندی مشاغل «عدم استقبال کارگران عزیز مجموعه گروه ملی فولاد در اهواز از فراخوان برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار» است.

سال گذشته کارگران با تحریم انتخابات فرمایشی شورای اسلامی کار جلسه را از اکثریت انداختند و مانع تشکیل آن شدند. کارگران فولاد این تشکل‌ها را فرمایشی و سرسپرده می‌دانند و بر حق ایجاد تشکل مستقل کارگری پافشاری می‌کنند.

مدیر کل اداره کار خوزستان به بیزاری کارگران از شورای اسلامی کار اعتراف کرده است:

«ما اکنون دو سال است در تلاش هستیم تا تشکل ایجاد شده و راه برای اقداماتی چون طبقه‌بندی باز شود. حتی معاونت امور تشکل‌های ما سه بار تلاش کرد تا به کارگران این مجموعه را وارد فرآیند تشکیل شورای اسلامی کار کند که به‌دلیل‌ عدم استقبال، توفیقی در این زمینه حاصل نشد. حتی دو هفته پیش دوباره در این زمینه آگهی زدیم که حتی یک کارگر نیز از این مجموعه استقبالی از این آگهی نکرده و ثبت نام برای انتخابات نکرد. البته ما مایوس نمی‌شویم و در روزهای آینده دوباره آگهی تشکیل انتخابات شورا را منتشر خواهیم کرد».

بیانیه کارگران خطاب به مردم: بانک ملی را تحریم کنید

کارگران در بیانیه‌ای خطاب به مردم استان خوزستان خواستار حمایت از مبارزات و مطالبات خود شدند. آن‌ها در توضیح وضعیت شرکت و ممنوع الورود شدن کارگران نوشتند:

«افشای فساد مافیای فولاد، مطالبه تولید و حقوق قانونی توسط این کارگران باعث اخراج آنها توسط منصوب بانک ملی (ناملی) سهامدار شرکت شد. بانک ملی که یکی از رباخوارترین و خون آشام ترین بانک کشور است اکنون بدلیل حضور مافیا در این بانک، سال هاست که حاضر نشده پول در این شرکت تزریق کرده تا مبادا سود نامشروع مافیای فولاد در دیگر استانها کاسته شود. نقش مخرب بانک ملی (ناملی) در خدمت به مافیا با عدم توجه به شرکت و گماشتن مدیران نالایق و ضعیف همچون علی محمدی در شرکت گروه ملی کاملا عیان است».

کارگران افزوده‌اند: «هم استانی‌های محترم و همشهریان عزیز، فرزندان شما در شرکت عظیم گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از شما درخواست دارند که تا اطلاع ثانوی و تا به رونق رساندن این شرکت، از سرمایه گذاری در این بانک خون آشام خودداری نموده و ملتمسانه از شما درخواست داریم که سپرده‌های خود را از این بانک به بانکی دیگر منتقل کنید.»

سه شنبه چهارم و چهارشنبه ۵ مرداد تجمع و راهپیمایی کارگران ادامه یافت. آن‌ها شعار می‌دادند:

ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد، می‌جنگیم! می‌جنگیم!
ام‌الفساد اهواز، همین‌جاست! همین‌جاست!
سیدکریم حیا کن، گروه ملی رو رها کن!
کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد!

خواست تشکل مستقل و دستمزد مناسب

گروهی از کارگران فولاد اهواز با عنوان «صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» در بیانیه‌ای با عنوان «به دسیسه چینی علیه کارگران گروه ملی فولاد پایان دهید» تحمیل شورای اسلامی کار به کارگران را محکوم کردند. آن‌ها روز ۵ مرداد نوشتند مدیریت و اداره کار تلاش دارند «نهاد جاسوسی و تشکیلات ضد کارگری شورای اسلامی کار» را بالای سر کارگران قرار دهند و با کشاندن کارگران به اتاقهای دربسته مذاکره، در نهایت با افزایش مبلغ ناچیزی به مزد بخشی از کارگران میان کارگران تضاد و اختلاف ایجاد کنند.

«صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» نوشته است وعده اداره کار درباره اجرای طبقه بندی مشاغل، حتی در صورت عملی شدن، تنها مبالغ ناچیزی به دستمزد کارگران حداقل بگیر اضافه خواهد کرد و در مورد سایر کارگران حتی ممی تواند به کاهش ملحقات مزد آن‌ها بیانجامد.

«صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» در پایان افزوده است:

«آلترناتیو ما به جای طرح طبقه بندی، دستمزدی برابر و بالای خط فقر و مسکن و امکانات رفاهی برای خود و برای تمام کارگران و کارمندان و بازنشستگان است. ما داشتن تشکل مستقل و انتخابات آزاد را حق قانونی و اساسی خود و همه کارگران می‌دانیم و قطعا برای انجام آن کوشش و تلاش خود را به کار خواهیم بست. ما قاطعانه اعلام می‌کنیم همچون سال‌های قبل تحت هیچ شرایطی اجازه انجام فرایند تشکیل «شورای اسلامی کار» را نخواهیم داد و در مقابل این ترفند و دسیسه‌ها متحدانه خواهیم ایستاد».