به‌گزارش رویترز، عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان جمعه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه گفت بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافقی با میانجی‌گری آمریکا برای تعیین مرزهای دریایی لبنان با اسرائیل خوش‌بین است.

بوحبیب با اشاره به این‌که آموس هوخشتاین، مقام آمریکایی میانجی‌گر در این مناقشه، برای گفت‌وگو با مقام‌های لبنانی به بیروت خواهد آمد، گفت:

«هرگز خوش‌بینی به اندازه امروز وجود نداشته است.»

لبنان و اسرائیل در مذاکرات با میانجی‌گری ایالات متحده برای تعیین مرز مشترک دریایی که منابع نفت و گاز متعلق به هر کشور را مشخص  و راه را برای اکتشاف بیشتر هموار می‌کند، متوقف شده‌اند.

کارینه الحرار، وزیر انرژی اسرائیل در ماه ژوئن گفته بود:

«اسرائیل آماده است تا از طریق میانجی آمریکایی به تفاهم برسد، ما آماده حرکت رو به جلو برای حل این مشکل هستیم.»

الحرار همچنین افزوده بود که هوخشتاین با مذاکره‌کنندگان اسرائیلی ملاقات کرد و آن‌ها را در مورد نتایج دیدار از لبنان در اوایل همان ماه مطلع کرد.

دو کشور پیش از این در اکتبر ۲۰۲۰ برای حل مناقشه در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان مذاکرات خود را آغاز کردند اما این مذاکرات پس از چند هفته متوقف شد.

هوخشتاین از آن زمان به دیپلماسی میانجی‌گری بین بیروت و تل آویو برای شکستن بن‌بست مذاکرات متوسل شد، اما موفقیتی نداشت.

اختلاف لبنان و اسرائیل خطر تشدید تنش بین دو کشور را به‌همراه دارد.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود در اوایل این ماه تهدید کرد که اگر لبنان «حق» بهره‌برداری از میدان‌های دریایی نفت و گاز در نزدیک سواحل خود را نداشته باشد، «هیچ کس» اجازه فعالیت در این میدان‌ها را نخواهد داشت.

حسن نصرالله گفت:

«اگر حقوقی را که دولت ما می‌خواهد، ندهید در آن صورت می‌توانیم زیر میز بزنیم.»

لبنان و اسرائیل در شرق دریای مدیترانه مرزهای مشترک دارند و بر سر مالکیت حوزه گازی این منطقه با هم اختلاف دارند.

در ماه ژوئن لبنان اسرائیل را متهم کرد که در منطقه مورد مناقشه دو طرف سکوی نفت و گاز احداث کرده است اما اسرائیل گفت این سکوها در محدوده مورد اختلاف دو کشور نیستند و بنابر این شامل مذاکرات میان دو طرف هم نمی‌شوند.

در واکنش به این اقدام، حزب‌الله ۱۱ تیر / ۲ ژوئیه سه فروند پهپاد به سمت منطقه‌ای که اسرائیل از آن گاز استخراج می‌کند، پرتاب کرد اما اسرائیل گفت هر سه پهپاد را رهگیری و منهدم کرده است. در پی آن حزب‌الله ضمن تایید ادعای اسرائیل گفت پهپادها برای انجام «مأموریت شناسایی» ارسال شده بودند.

لبنان که با بحران اقتصادی عمیقی روبه‌روست قصد دارد با بهره‌برداری از ذخایر گازی دریایی مورد مناقشه با اسرائیل، کمی بحران کنونی را کاهش دهد.