وزارت بهداشت و درمان ایران در تازه‌ترین گزارش رنگ‌بندی شهرها به لحاظ خطر ابتلا به کووید ۱۹، در ۱۲۰ شهر وضعیت قرمز اعلام کرده است. شمار شهرستان‌های بسیار پرخطر در یک هفته قبل‌تر ۵۷ مورد اعلام شده بود.

همچنین شمار شهرستان‌هایی که شرایط در آن‌ها پرخطر است در مقایسه با هفته قبل تر افزایش یافته است. ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی که بیانگر پرخطر بودن است و ۱۶۶ شهرستان هم در وضعیت زرد که گویای «نسبتا پرخطر بودن» منطقه است، قرار دارند.

شمار شهرهای کم خطر یا به رنگ آبی در مقابل کاهش چشمگیری داشته و به گفته وزارت بهداشت و درمان تنها در ۵۰ شهرستان وضعیت عادی است.

آنطور که وزارت بهداشت و درمان گزارش کرده است، وضعیت در اغلب استان‌های ایران نامساعد است و سرعت گردش ویروس بالا. در استان کرمان نیمی از شهرستان‌ها دوباره به وضعیت قرمز بازگشته‌اند. ۱۹ شهرستان استان کرمان در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارند و در چهار شهرستان دیگر هم وضعیت نسبتاً پرخطر است و انتظار می‌رود طی روزهای آینده در شرایط پرخطر قرار بگیرند.

در شمال ایران نیز استان مازندران که با سیل هم دست به گریبان است، بار دیگر در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. ۱۴ شهرستان این استان که یکی از مقصدهای اصلی سفرهای تابستانی در ایران به شمار می‌رود در شرایط بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارند و به گفته مسئولان محلی، آمار بستری در بیمارستان ها و همچنین مرگ بر اثر کرونا افزایش یافته است.

روز جمعه هفتم مرداد برای نخستین بار از فروردین سال جاری شمار جان‌باختگان کرونا در مازندران از ۱۰ نفر فراتر رفت.

در استان خوزستان نیز به گفته محمد علوی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، «افزایش موارد بیماری سرعت بیشتری گرفته است».

خوزستان در جنوب غرب ایران با بحران آب دست به گریبان است و کمتر از ۳۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این استان دوز سوم واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان وضعیت در شش شهرستان این استان بسیار پرخطر یا پرخطر است. در هفته گذشته مسئولان استانی وزارت بهداشت در خوزستان گفته بودند که ظرفیت بخش بیماران کرونایی بیمارستان‌های این استان در حال تکمیل است.

در استان گیلان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقصدهای سفرهای تابستانی در ایران هم به گفته مسئولان محلی وضعیت در هیچ یک از مناطق عادی نیست و تمامی شهرستان‌های استان به ابتلا به کرونا پرخطر تا بسیار پرخطر هستند.

در ده شهرستان استان گیلان وضعیت پرخطر تا بسیار پرخطر اعلام شده است و هفت شهرستان هم در وضعیت زرد یا همان نسبتاً پرخطر قرار دارند.

https://www.radiozamaneh.com/724447

انتظار می‌رود در روزهای آینده گردش ویروس کووید ۱۹ در ایران سرعت بیشتری بگیرد. برگزاری مراسم مذهبی در دهه اول محرم در هیئت های مذهبی از یک سو و سرعت پایین تزریق دوز سوم واکسن ضد کرونا و نادیده گرفتن پروتکل های کنترل چرخه انتقال از سوی دیگر، از مهمترین دلایل افزایش بیماران کرونایی است.

ستاد ملی مقابله با کرونا هفته قبل تنها الزام به استفاده از ماسک در برخی محیط های سر بسته را تصویب کرد و محدودیتی برای فعالیت هیئت های مذهبی و کسب و کارها در نظر نگرفت.

همه‌گیری کرونا در دو سال و نیم گذشته بر پایه آمارهای رسمی جان بیشتر از ۱۴۰ هزار نفر را در ایران گرفته است. شمار جان باختگان واقعی از سوی مسئولان ستاد کرونا و کارشناسان مستقل حداقل ۲٬۵ برابر آمار رسمی برآورد می‌شود.