علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران شامگاه یک‌شنبه ۹ مرداد در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

«ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است. اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

موضع تازه حکومت ایران پس از آن علنی شده است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک پیشنهاد تازه که گفته می‌شود برخی شرکت های وصل به سپاه پاسداران را از فهرست تحریم خارج می‌کند، ارايه کرده است.

باقری کنی بدون اینکه به این متن پیشنهادی اشاره کند، بازگشت تهران به مذاکره را «ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان دادن حسن‌نیت و مسئولیت‌پذیری» عنوان کرد.

او نوشت ایران «ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین» به طرف مقابل ارائه کرده است.

باقری کنی در هفته گذشته چند بار به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا شرایط مذاکرات را برای نمایندگان توضیح بدهد. یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی در روز ۹ مرداد گفته بود «طبق مباحث مطرح شده با توجه به تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، احتمالا در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد».

مذاکرات برجام از نزدیک به هفت ماه قبل متوقف شده است. حدود دو ماه قبل نیز ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در دوحه قطر با یکدیگر مذاکره کردند اما به نتیجه نرسیدند.

پس از نشست دوحه لحن ایران و آمریکا تغییر کرد. در ایران دبیر شورای سیاست خارجی از توانایی ساخت سریع سلاح هسته‌ای سخن گفت و در آمریکا نیز از احتمال اجرای پلن بی و ممانعت از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای حتی در صورت الزام به استفاده از گزینه نظامی.

تهران و واشنگتن هر یک دیگری را مسئول شکست مذاکرات می‌دانند.

شنبه هشتم مرداد جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تصمیم گیری سیاسی فوری دو طرف، یعنی تهران و واشنگتن، شد.

پس از آن محمد مرندی، عضو هیئت مذاکره کننده ایران گفت که خروج نام سپاه از فهرست تحریمها به عنوان پیش شرط ایران برای توافق صحت ندارد.

پیش از این خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرط‌های ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی مطرح شده بود.

العربی الجدید در روز شنبه به نقل از منابع مطلع فاش کرد که در متن پیشنهادی بورل، سپاه در فهرست تحریم باقی می‌ماند اما ۸۰ شرکت وابسته به آن از فهرست تحریم خارج می‌شوند.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام سطح و غلظت غنی سازی اورانیوم را افزایش داده و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دوربین های نظارتی که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی «فراپادمانی» و «داوطلبانه» نصب شده بودند، محدود کرده است.