محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۱۰ مرداد «اتهامات طرف غربی برجام» علیه برنامه هسته‌ای ایران را «فضاسازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی» عنوان کرد و گفت:

«اگر اراده‌ای در طرف مقابل برای بازگشت به برجام وجود دارد نباید چنین اتهامات واهی که پرونده آن بسته شده است را مطرح کنند و اگر که نمی‌خواهند به برجام بازگردند وقت طرفین را نگیرند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مصاحبه اخیر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با شبکه الجزیره، گفت:

«همان‌طور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.»

او با بیان این‌که طرف‌های غربی «شاید مزاحمت‌هایی برای ایران داشته باشند»، افزود آن‌ها «به نتیجه نمی‌رسند؛ زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه‌های خود است».

کمال خرازی ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه در مصاحبه با الجزیره گفته بود:

«بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را داریم، اما تصمیمی برای این کار نداریم.»

خرازی افزوده بود:

«تنها در چند روز سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به‌سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.»

چند روز پیش از این سخنان، آمریکا و اسرائیل پیمانی موسوم به «اعلامیه اورشلیم» را امضا کردند که کاخ سفید را متعهد می‌کند «هرگز اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد»، و تصریح می‌کند که «ایالات متحده آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا  در سفر اخیر خود به مقام‌های اسرائیل اطمینان داد که برای این هدف، واشنگتن همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی را هم در نظر گرفته است.

اسرائیل که تنها زرادخانه هسته‌ای و اعلام‌نشده منطقه را در اختیار دارد، سرسختانه با هرگونه توافق هسته‌ای با ایران مخالف است و در سال‌های گذشته بارها تأسیسات و مقام‌های دخیل در برنامه هسته‌ای ایران را به روش‌های گوناگون هدف قرار داده‌ است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل درباره این پیمان گفته بود:

«به بایدن گفتم که اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای است و برای خود آزادی عمل کامل را در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران محفوظ می‌دارد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی افزود:

«اکنون طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام برای این‌که بخواهد دوباره به برجام بازگردد مجدداً اتهامات واهی که در گذشته مطرح کرده بود را مطرح می‌کند.»

محمد اسلامی پیش از این در گفت‌وگو با شبکه الجزیره احتمال غنی‌سازی در سطح ساخت بمب را رد نکرده و تصمیم‌گیری درباره غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم را مربوط به «مقام‌های مربوطه» دانسته بود. تصمیم‌گیرنده نهایی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای، رهبر حکومت است.

مطرح کردن «توان فنی ساخت بمب اتمی» از سوی جمهوری اسلامی در حالی انجام می‌شود که مسئولان حکومتی بارها با استناد به سخنان خامنه‌ای در مورد ممنوعیت و حرام بودن استفاده از بمب اتم، بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند.

در روزهای اخیر شبکه‌های اجتماعی وابسته به سپاه پاسداران نیز ویدئویی از ساخت نخستین کلاهک اتمی در صورت حمله به نطنز منتشر کردند. این ویدئو ابتدا در کانال تلگرامی «بی‌سیمچی» منتشر شد و در آن چنین گفته شد:

«بمب‌های اتمی خفته ایران کی از خواب برمی‌خیزند؟ در صورت هرگونه حماقت آمریکا یا رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخت بمب‌های اتمی را آغاز خواهد کرد.»

کانال تلگرامی سپاه قدس این ویدئو را با عنوان «ایران آماده اجرای پروژه فوق سری عماد؛ ساخت اولین کلاهک اتمی در صورت حمله به نطنز» منتشر کرد.

به ادعای کانال سپاه قدس، جمهوری اسلامی به میزان کافی از اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا برای تولید سلاح هسته‌ای دست یافته و تأسیسات مخفی فوردو مأموریت دارد در صورت حمله نظامی غرب، پروژه «گریز هسته‌ای» موسوم به پروژه عماد را به‌اجرا گذارد.

در ویدئوی منتشرشده در کانال سپاه قدس آمده است:

«تأسیسات اتمی فوردو در اعماق کوه‌های ایران بنا شده است و در برابر انواع تسلیحات سنگر‌شکن و حتی بمباران هسته‌ای مقاومت می‌کند. این مرکز تضمین‌کننده قوای اتمی ایران است و همه زیرساخت‌های لازم برای گریز هسته‌ای در آن تدارک دیده شده است. بر اساس دستورالعمل‌های پیش‌بینی شده ستاد فرماندهی جنگ جمهوری اسلامی ایران، تأسیسات اتمی نطنز در حمله احتمالی غرب و اسرائیل، به‌شدت آسیب‌پذیر است، اما در صورت اصابت یک موشک به این تأسیسات، فوردو در حالت آمادگی جنگی قرار خواهد گرفت و پروژه گریز هسته‌ای را در مدت کوتاهی اجرا خواهد کرد.»

کانال یوتیوبی «مشکات» نزدیک به سپاه پاسداران نیز به‌تازگی ویدئویی با عنوان «چرا باید سلاح هسته‌ای داشته باشیم» منتشر کرد. در این ویدئو اشاره شد که اگر ژاپن در جنگ جهانی بمب اتمی داشت، آمریکا دو شهر آن‌ را با بمب اتمی نابود نمی‌کرد و هزینه‌های زیادی به این کشور وارد نمی‌شد.