به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر جان‌باخته اعتراض‌های آبان ۹۸، سه‌شنبه ۱۱ مردادماه، از زندان بهبهان آزاد شدند.

امین انصاری‌فر شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ و آرمان انصاری‌فر، یک‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان بهبهان شده بودند. دستگاه قضایی آن‌ها را پیش‌تر طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به دادسرای بهبهان احضار کرده بود.

این دو عضو خانواده دادخواه فرزاد انصاری‌فر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب بندر ماهشهر به ریاست قاضی سیدمهران مهمان‌نواز، به «اتهام تبلیغ علیه نظام» به ۳ ماه حبس و ۵ سال محرومیت از خروج از کشور محکوم شدند که با تسلیم به رای یک‌چهارم از محکومیت آن‌ها کاهش یافته است.

امین انصاری‌فر در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، در پی مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شد. هم‌چنین آرمان انصاری‌فر در تاریخ ۱ اسفندماه ۱۴۰۰، توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و نخست به بازداشتگاه این نهاد امنیتی و نهایتا به زندان بهبهان منتقل شده بود.

کیفرخواست آن‌ها پیش‌تر از سوی شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان به ریاست قاضی کاظم طیب به دادگاه انقلاب بندر ماهشهر ارجاع داده شده بود.

در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آنان به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور فرشته تابانیان، وکیل مدافع آنان برگزار شد. این شهروندان دو روز پس از برگزاری دادگاه با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

امین انصاری‌فر پیش‌تر طی ابلاغیه‌ای جهت دفاع از خود در خصوص اتهامات انتسابی، به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان به ریاست قاضی کاظم طیب احضار شده بود. اتهام طرح‌شده علیه امین انصاری‌فر «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» عنوان شده بود. آرمان انصاری‌فر نیز در تاریخ ۲۳ آذرماه سال گذشته طی ابلاغیه‌ای به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای بهبهان احضار شده بود.

فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر نیز پیش‌تر در تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی و همزمان با تجمع معترضان در بهبهان بازداشت شده بود.

در تاریخ ۵ مرداد نیروهای امنیتی به منظور بازداشت فرزانه انصاری‌فر به منزل پدری او یوریش بردند و برادر کوچک‌تر خانواده به نام امید انصاری‌فر را بازداشت و بقیه اعضای خانواده را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

فرزاد انصاری‌فر، شهروند ۲۷ ساله و ساکن شهرستان بهبهان در خوزستان بود که در روز ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ هدف گلوله مستقیم مأموران لباس شخصی قرار گرفت و جان باخت. خانواده او در طول دو سال گذشته، همواره خواستار پاسخ‌گوییِ مقامات جمهوری اسلامی درباره مرگ فرزندشان و محاکمه عاملان این جنایت هستند. فرزاد انصاری‌فر یکی از صدها جان باخته در جریان اعتراضات آبان است که تاکنون توسط سازمان‌های حقوق بشری شناسایی شده است.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان علاوه بر فرزاد انصاری‌فر تعداد دیگری از شهروندان ساکن این شهر از جمله مهرداد دشتی‌نیا، محمود دشتی‌نیا، محمدحسین قنواتی، احسان عبدالله‌نژاد و محمد حشم‌دار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.