سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ویدئویی از تخریب خانه‌های بهاییان در روستای روشن‌کوه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. هرانا ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت حداقل یک تن از ساکنان این روستا خبر داده است. هویت فرد بازداشت شده فرید علوی اعلام شده است.

یک منبع مطلع به هرانا گفته است نیروهای امنیتی همچنین در هنگام تخریب خانه بهاییان، یکی از ساکنان سالمند این روستا را ضرب و شتم کردند.

ماموران امنیتی ایران صبح روز ۱۱ مرداد راه‌های ورودی و خروجی روستای روشن‌کوه در چهاردانگه ساری استان مازندران را مسدود و خانه حداقل شش بهائی ساکن این روستا را تخریب کردند. این نخستین بار نیست که سرپناه بهاییان در این روستا تخریب می‌شود. در سال ۱۴۰۰ نیز خانه سه بهائی ساکن این روستا به دست ماموران دولتی تخریب شد.

منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر در ایران گفته‌اند که ماموران امنیتی «حدود بیست هکتار» از زمین‌های کشاورزی اهالی این روستا را نیز سیم خاردار زده و تصرف کردند.

ناصر اکبرزاده، نماینده ویژه استاندار مازندران در «مبارزه با جنگل‌خواری» مصادره ۲۰ هکتار از زمین‌های ساکنان روستای روشندل را تأیید کرد. او بدون اینکه به ساکنان بهایی این روستا که خانه هایشان تخریب شد، اشاره کند، مدعی شد آن‌ها اراضی ملی و منابع طبیعی را تصرف کرده بودند.

به گفته اکبرزاده «با دستور مقامات قضایی هشت پرونده برای تخریب خانه‌های مسکونی که به عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی تصرف کرده بودند، اجرایی شد.»

جامعه جهانی بهایی در ژنو نیز در دوم اوت/ ۱۱ اردیبهشت تخریب منزل بهاییان را تأیید کرد. بر اساس اعلام این نهاد، ماموران با نصب حصارهای فلزی بزرگ دسترسی بهاییان به خانه هایشان را مسدود کردند.

یک منبع مطلع هم به هرانا گفت ماموران از اسپری فلفل علیه افرادی که مانع تخریب منازل می‌شدند استفاده کردند. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، خشونت ماموران امنیتی که به همراه کارکنان جهادکشاورزی و منابع طبیعی به روستای روشن‌کوه یورش برده بودند، قابل مشاهده است.

تخریب خانه بهاییان در روستای روشن‌کوه به فاصله کوتاهی پس از بازداشت گسترده بهائیان در شهرهای مختلف صورت گرفته است.

در روز یک‌شنبه ۹ مرداد ماموران امنیتی در اقدامی هماهنگ به خانه شماری از بهاییان در دست‌کم تهران، کرج، قزوین، مشهد، گنبد، شیراز و ساری یورش بردند، وسایل شخصی آن‌ها را ضبط و شماری را نیز بازداشت کردند.

در تهران، مأموران مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی را بازداشت و خانه‌های شخصی نیما و نازیلا حقار را تفتیش کردند. آن‌ها در کرج عفیف نعیمی و سامان استوار را بازداشت و خانه‌های شخصی سابین یزدانی، کامیار حبیبی، مظفر نبیلی، سارا شعبان‌پور، نصیر هروی، بیتا ممتازی، ژینا اخترخاوری و پویا صراف را تفتیش کردند.

نیروهای امنیتی در ساری بهروز رحمانی و همسرش سها رحمانی را با خود به مکانی نامعلوم منتقل کردند و در تفتیش خانه نوید میثاقی وسایل شخصی او را ضبط کردند. تفتیش و ضبط وسایل در مشهد برای هدیه غیابی، شادی خاصه و فریده هدایتی رخ داد و در شیراز احسان جابری و بهار بنگاله و راحله کشانی تجربه مشابهی از سر گذراندند.

همینطور آزادی یقینی و افسانه تشکر، ساکنان بهایی گنبد، و شفق فهندژ، افسون مودی، شکیب معصومی، ندا طائفی و شقایق پورعنایتی، ساکنان بهائی گرگان با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌ها و ضبط وسایل شخصی‌شان مواجه شدند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه ای اتهام بهاییان بازداشت شده را ارتباط با «کانون صهیونیستی بیت العدل مستقر در فلسطین اشغالی» عنوان کرد. بیت العدل شورای بین‌المللی دیانت بهائی و متشکل از ۹ عضو است. اعضای تمامی محفل‌های بهائی در همه کشورها اعضای این شورا را هر پنج سال یک بار انتخاب می‌کنند. از زمان اولین انتخابات «بیت‌‌العدل‌ اعظم» در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۳ میلادی)، این شورا، جامعه جهانی بهایی را هدایت می‌کند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات بهاییان بازداشت شده همچنین به «ترویج بدحجابی در مهدکودک ها» و «نفوذ» متهم شده‌اند.

فشار بر بهاییان در ایران که همواره زیر سرکوب بوده‌اند و محروم از تحصیل و اشتغال در بخش دولتی و عمومی، طی ماه اخیز افزایش یافته است.

تیرماه سال جاری، جامعه جهانی بهایی در تازه‌ترین گزارش خود درباره نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران، از احضار، بازداشت، محاکمه و زندانی شدن دست‌کم ۴۴ بهائی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ خبر داده بود.