یک مقام آمریکایی که نام او منتشر نشده است چهارشنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت به اکسیوس گفت، ایالات متحده و ایران مذاکرات غیرمستقیم خود در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت در وین از سر خواهند گرفت. او گفت:

«ما با انتظارات کم به وین بازمی‌گردیم اما تلاش‌ خود را با حسن‌نیت انجام می‌دهیم.»

رویترز نیز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته برای گفت‌وگو درباره احیای برجام به وین سفر خواهد کرد.

مذاکرات احیای برجام از فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز شد اما از اسفند همان سال بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شده است. نمایندگان ایران و آمریکا دو ماه پیش هم به‌شکل غیرمستقیم در دوحه گفت‌وگو کردند اما این گفت‌وگوها هم نتیجه‌ای در بر نداشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز عصر امروز چهارشنبه از رفتن هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی به وین به‌منظور ادامه مذاکرات خبر داد.

کنعانی گفت در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ‌کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در مورد ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام نیز روز چهارشنبه راهی وین شد و در توییتر نوشت مذاکرات «بر مبنای متن ارائه‌شده توسط [جوزپ بورل] هماهنگ‌کننده مذاکرات» و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۲۷ تیر / ۲۰ ژوئیه، انجام خواهد شد.

جوزب بورل شنبه گذشته ۸ مرداد / ۳۰ ژوئیه در مقاله‌ای نوشته بود پس از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعامل با طرفین به این نتیجه رسیده برای سازش‌های اصولی جایی باقی نمانده است.

بورل متن پیشنهادی خود را که چندی قبل انتشار یافت، بهترین امکان برای بازگشت دو طرف به برجام عنوان کرده و نوشته بود «هیچ جایگزین مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بیند».

او به ایران توصیه کرده بود که برای جلوگیری از زیان اقتصادی بیشتر و خروج از انزوا این متن را بپذیرد.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر از یک سو خواهان بازگشت به میز مذاکرات شده‌اند و از سوی دیگر هم فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داده‌اند، هم نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدودتر کرده‌اند و هم مدام از توانایی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای سخن گفته‌اند.

در طول دو هفته اخیر چند مقام بلندپایه جمهوری اسلامی اعلام کردند که ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، هرچند اراده‌ای بر انجام آن ندارد.

در این میان، محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مجلس سه‌شنبه ۱۱ مرداد گفت:

«دشمن بداند اگر گستاخی و تهدید آن ادامه یابد، در زمینه سلاح هسته‌ای که زورگویان دارند از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم خواست که اگر صلاح بدانند استراتژی و فتوای ساخت سلاح هسته‌ای تغییر یابد و این برای جوانان ایرانی بسیار آسان خواهد بود.»

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز روز دوشنبه گفت ایران توانایی ساخت بمب اتمی دارد «ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم روز گذشته (سه‌شنبه) از دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته و تزریق گاز به ۵۰۰ سانتریفیوژ خبر داد.

در حالی‌ که جمهوری اسلامی در طول مذاکرات احیای برجام، درخواست خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرده است، محمد مرندی، مشاور و عضو هیئت ایران در دور جدید مذاکرات احیای برجام یکشنبه ۹ مرداد ادعا کرد که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها را به عنوان پیش شرط بازگشت به تعهدات برجامی مطرح نکرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت گفت:

«رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است حاضر نیست به‌عنوان بخشی از مذاکرات برجام، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خارج کند.»

کربی افزود:

«حکومت ایران حامی تروریسم است و از شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کند.»