ارتش آذربایجان در اطلاعیه‌ای مدعی شد که در «انتقام» از آنچه «اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در سرزمین آذربایجان» خواند، به آن‌ها حمله و چند تن را کشته و زخمی کرده‌ است.

بنا بر ادعای آذربایجان، نیروهای ارمنستانی به سمت نظامیان آذربایجان در منطقه لاچین که از نوامبر ۲۰۲، پس از آخرین جنگ خونین دو کشور، در کنترل نیروهای حافظ صلح روسی است، شلیک کرده و یک نظامی آذربایجانی را کشته اند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای آذربایجانی یک عملیات «انتقام‌جویانه» انجام داده و مواضع را پس گرفتند و افراد مسلح ارمنی را در این روند «نابود کردند».

ارمنستان هم آذربایجان را به نقض توافق آتش‌بس و اقدام‌های تحریک‌آمیز در منطقه مورد مناقشه متهم کرده است. ارتش ارمنستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نظامیان آذربایجان با هواپیمای بدون سرنشین به نظامیان ارمنی حمله کردند. در حملات آذربایجان حداقل دو نظامی ارمنی کشته و ۱۴ تن زخمی شدند.

نخست وزیر ارمنستان شامگاه چهارشنبه ۳ اوت/ ۱۲ مرداد شورای امنیت این کشور را به جلسه فوری خواند و از جامعه جهانی خواست مانع اقدام‌های نظامی آذربایجان شود.

اتحادیه اروپا در واکنش به این واقعه از طرفین خواست فوری به خصومت‌ها پایان بدهند و به آتش‌بس احترام بگذارند.

دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت: «کاهش تنش، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است

درگیری‌های دو طرف از ماه مه ۲۰۲۱ در مرزهای ارمنستان و آذربایجان دوباره افزایش یافته و هر یک از طرفین دیگری را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.

جنگ آذربایجان و ارمنستان در پاییز ۲۰۲۰ دستکم جان ۶۶۰۰ نفر از دو طرف را گرفت و موجب آوارگی هزاران تن شد.

دو طرف پس از حدود شش هفته جنگ بر سر قره‌باغ، سرانجام با میانجیگری روسیه به توافق رسیدند. در آن زمان بخش‌هایی از منطقه کوهستانی قره‌باغ که محل مناقشه میان ایروان و باکو است، در کنترل نیروهای آذربایجانی قرار گرفت و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور مدعی شد که توانسته مناطق اشغال شده را پس بگیرد.

قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوری در دهه ۱۹۹۰ میلادی محل ستیز ایروان و آذربایجان است. جدایی‌طلبان قره‌باغ در دهه ۹۰ با حمایت ایروان اعلام استقلال کردند. در توافق سال ۲۰۲۰ که با میانجیگری مسکو به دست آمد، نخست وزیر وقت ارمنستان، جدایی بخش‌هایی از قره‌باغ کوهستانی و الحاق آن‌ها به آذربایجان را «بی‌نهایت دردناک» توصیف کرده بود.

بر اساس این توافق نیروهای ارمنستانی از منطقه قره باغ خارج و دو شهر کَلَبجر و لاچین به آذربایجان ملحق می‌شد.