روز چهارشنبه ۳ اوت/۱۲ مرداد، سه نفر، از جمله یک روزنامه‌نگار برجسته محلی، در میخانه‌ای در مرکز مکزیک به ضرب گلوله کشته شدند و این سیزدهمین قتل روزنامه‌نگاران مکزیکی در سال جاری میلادی است.

دیگو رودریگز والخو،  فرماندار منطقه گواناخواتو، کشته شدن ارنستو مندز، مدیر شبکه محلی «تو ووز» (Tu Voz) یا «صدای شما» را محکوم کرد و گفت این روزنامه‌نگار در حمله گروهی از افراد مسلح به میخانه کشته شده است.

این روزنامه‌نگار پیش از این بارها به قتل تهدید شده بود.

لوئیس جراردو سانچز، شهردار شهر گواناخواتو  روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

«در این حمله فقط هدف این افراد که یک روزنامه‌نگار یود کشته نشد، بلکه متأسفانه افرادی که اطراف او بودند نیز کشته شدند.»

وی افزود در این حمله یک نفر نیز به شدت زخمی شده است. از دیگر قربانیان نامی برده نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مشخص نیست که آیا مندز در برنامه حمایت از روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر دولت مکزیک ثبت نام کرده است یا خیر.

روزنامه‌نگارانی که با سازمان‌های خبری کوچک در داخل مکزیک همکاری می‌کنند، به اهداف آسانی برای گروه‌های تبهکاری تبدیل شده‌اند و مقامات شهرهای کوچک و سیاستمداران اغلب مظنون به همکاری با باندهای جرائم سازمان‌یافته پشت ترور این روزنامه‌نگاران هستند.

قتل مندز حدود یک ماه پس از آن صورت گرفت که آنتونیو د لا کروز ۴۷ ساله، خبرنگار روزنامه منطقه‌ای اکسپرسو، در خارج از خانه خود در سیوداد ویکتوریا در شمال شرقی مکزیک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

د لا کروز دوازدهمین روزنامه‌نگار مکزیکی بود که از ابتدای سال جاری میلادی به قتل رسید و سال ۲۰۲۲ را به مرگبارترین سال برای خبرنگاران مکزیکی تبدیل کرد.

دو روزنامه‌نگار مکزیکی به نام‌های یسنیا مولیندو و شیلا یوهانا گارسیا در ماه مه در ایالت وراکروز به قتل رسیدند.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار در مکزیک کشته شده‌اند.

در میان موج حملات خشونت‌آمیز، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک به دلیل بی‌عملی در حمایت و محافظت از روزنامه‌نگاران و روابط خصمانه‌اش با رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

حملات به روزنامه‌نگاران در بیش از سه سال گذشته و از زمانی که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در دسامبر ۲۰۱۸ به قدرت رسید، ۸۵ درصد افزایش یافته است و همه ایالت‌های مکزیک برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ شاهد چنین حوادثی بودند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید اوبرادور «اصلاحات لازم را برای توقف مارپیچ خشونت علیه مطبوعات انجام نداده است».

مکزیک خطرناک‌ترین کشور جهان برای خبرنگارانی است که در خارج از مناطق جنگی کار می‌کنند. به گفته کمیته حمایت از خبرنگاران، در حال حاضر ۱۵ خبرنگار مکزیکی مفقود شده‌اند و اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

در حالی که در مکزیک یک برنامه دولتی برای حمایت از روزنامه‌نگاران اجرایی شده است، گروه‌های حامی آزادی مطبوعات می‌گویند که این برنامه کافی نیست.