مذاکرات احیای برجام از روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از سر گرفته شد و امروز جمعه نیز ادامه خواهد داشت.

هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران ایران به ریاست علی باقری کنی و اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا پنج‌شنبه شب در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دومین دیدار و رایزنی باقری و مورا بود و از مضمون مذاکرات دو طرف خبری منتشر نشده است.

انریکه مورا روز پنج‌شنبه یک بار نیز با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

همزمان با دور جدید مذاکرات احیای برجام جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت:

«همان‌طور که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است ما برای همیشه منتظر نخواهیم بود تا ایران این توافق را بپذیرد. به‌نظر می‌رسد برای دستیابی به توافق، زمان رو به اتمام است و بار دیگر از ایران می‌خواهیم این توافق را بپذیرد.»

وب‌سایت پولتیکو به نقل از یک دیپلمات بلندپایه اروپایی نوشت:

«هدف از مذاکرات کنونی نهایی کردن متنی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ۲۱ ژوئیه برای احیای برجام، ارائه داده است و فرصت برای مذاکرات به پایان رسیده است.»

به‌گفته پولیتیکو مذاکرات این دور حول چهار تا پنج موضوع فنی انجام می‌شود. دیپلمات اروپایی در این‌باره افزود:

«مشکل خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی حل شده و توافق شده است که در مذاکرات مستقیم آمریکا و ایران در آینده، مورد بحث قرار گیرد. همچنین موضوع گرفتن ضمانت حل شده است و ایران دیگر خواهان تضمین سیاسی نیست. ما به این نگرانی [ضمانت‌ها] در متن به شیوه‌ای کاملاً اساسی رسیدگی می‌کنیم. ایران از آن‌چه در متن ضمانت‌ها گنجانده شده راضی است.»

این در حالی است که روز گذشته رویترز به‌نقل از دو مقام ایرانی نوشته بود که جمهوری اسلامی همچنان بر خارج کردن سپاه از فهرست تحریم‌ها و دادن ضمانت از سوی آمریکا برای لغو تحریم‌ها پایبند است.

وال استریت ژورنال نیز نوشته بود ایران شرط خود برای حذف سپاه پاسداران از گروه‌های تروریستی را کنار گذاشته اما همچنان خواستار تضمین‌های قوی‌تر از سوی آمریکاست.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) در واکنش به این خبرها به نقل از یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده ایران نوشت:

«ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است و ادعا‌های رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.»

دیپلمات ارشد اروپایی درباره مسئله بازرسی‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پولیتیکو گفت این موضوع «در چارچوب برجام مورد بحث قرار نمی‌گیرد».

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت:

«در این دور مباحث، یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است. در مباحث فنی گفت‌وگو صورت گرفته و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است که مجدداً مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.»

در همین حال، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز درباره ازسرگیری مذاکرات احیای برجام گفت:

«هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ثانیه شماری می‌کنند که با ما توافق کنند تا نگرانی‌هایشان در حوزه انرژی را با حضور ما برطرف کنند، پیشنهادهای اخیری که دادند نرمش‌های اولیه خوبی است که باز دارد روی آن کار می‌شود و نظرات ایران روی آن‌ها مطرح می‌شود، همین الان هم پیشنهادها دارد به دست آمریکایی‌ها می‌رسد.»

کریمی قدوسی تأکید کرد که «همه روی موضوع اقتصاد و سه مسئله لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت متمرکز هستند».

اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان پیشین سپاه نیز گفت:

«این‌که بگویند سپاه جزو گروه‌های تروریستی است یک چیز غلط و بی‌معنایی است، به این علت که هم سازمان سپاه و هم کار‌های سپاه همه چیزش آشکار و مشخص است این تفاوت دارد. یک سازمان مصوب و قانونی یک کشور نمی‌تواند با گروه‌های تروریستی مقایسه شود، این به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

کوثری افزود:

«باید دو طرف به توافق برجام برگردند و غیر از آن همه تحریم‌هایی که اضافه‌تر اعمال کردند نیز باید برداشته شود.»

حسین طائب، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران نیز درباره مذاکرات احیای برجام گفت:

«تمام تمرکز و باور بایدن و تیم او این است که ایران را پای میز برجام بکشاند تا از این طریق از ایران امتیاز بگیرد. آن‌ها از این طریق می‌خواهند دوباره منطقه را به دست بگیرند؛ چرا که تنها از این طریق است که می‌توانند امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و نفت ارزان به دست آورند.»