در دومین روز مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام)، بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران خواستند «خواسته‌های غیرواقع‌بینانه» را کنار بگذارند.

در بیانیه‌ای که سه کشور روز جمعه پنجم اوت / ۱۴ مرداد، منتشر کردند از ایران خواسته شد که به مفاد متن روی میز برای امکان احیای برجام توجه کند و خواسته‌های خارج از چارچوب برجام را کنار بگذارد:

«ایران اکنون باید تصمیم بگیرد که توافق را درحالی‌که هنوز امکان آن وجود دارد، منعقد کند. ما از ایران می‌خواهیم که خواسته‌های غیرواقع‌بینانه و خارج از محدوده برجام را مطرح نکند.»

روزنامه بلومبرگ از قول دیپلمات‌های اروپایی نوشت که برای رسیدن به توافق تنها یک ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته وجود دارد. اما انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار با علی باقری کنی، دیپلمات ارشد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، این مهلت سه‌روزه را رد کرد.

مورا بیرون مقر مذاکرات در پاسخ به خبرنگاری که از او در مورد مهلت سه‌روزه پرسید خندید و گفت که این خبر را در بلومبرگ خوانده است و نمی‌داند چه کسی با این رسانه صحبت کرده. «۷۲ ساعت و یا هیچی؟» مورا در پاسخ خندید. خبرنگاری از او می‌پرسد: «پس یعنی مذاکرات ادامه می‌یابند؟» او پاسخ می‌دهد: «بله».

روزنامه بلومبرگ پیش‌تر از قول دو دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات که خواسته بودند نام‌شان فاش نشود، نوشت که دستکم دو موضوع جدید مرتبط با مسائل هسته‌ای در ماه‌های اخیر مطرح‌شده که فهرست موانع موجود در مذاکرات برجام را به شش یا هفت مورد افزایش داده است.

آنها به بولمبرگ گفتند که موضوع جدید نیاز به تصمیم‌گیری سیاسی در سطوح بالا در تهران و واشنگتن دی‌سی است.

متن فعلی روی میز را جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ۲۱ ژوئیه برای احیای برجام ارائه داده است. دو موضوع جدید در رابطه با این متن مطرح شده‌اند و به گفته دیپلمات‌های اروپایی منبع بولمبرگ اکنون محل اختلاف‌ها به شش یا هفت موضوع فنی‌ رسیده است.

ایرنا به نقل از یک دیپلمات ایرانی حاضر در وین که نام او را نیاورد نوشت که «اکنون ساعات تعیین‌کننده» است و ایران به دنبال «اطمینان در مقابل اطمینان» است. این منبع وزارت خارجه ایران با اشاره به مسائل پادمانی ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنها را فشار سیاسی علیه ایران خواند و گفت:

«پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند و نباید دستاویزی برای سوءاستفاده علیه ایران در آینده باشند.»

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی هم در صفحه‌اش در توئیتر، نوشت که شرط ابراهیم رئیسی برای دستیابی به توافق نهایی حل‌وفصل موضوع ادعاهای پادمانی است:

«در تمامی گفت‌وگوهای تلفنی آیت‌الله رئیسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل‌وفصل و بسته شود، توافق نهایی قابل دست یافتن است.»

ایران خواهان بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین برنامه هسته‌ای این کشور در پرونده پادمانی‌اش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس اما گفته است که احیای برجام و پرونده پادمانی ایران در آژانس دو موضوع جداگانه هستند. ایران در این دور از مذاکرات هنوز با آژانس دیدار نکرده است و مشخص نیست که آیا دیداری با گروسی خواهد داشت یا نه.

در روز اول دور تازه مذاکرات وین پولیتیکو نوشت که موضوع پرونده پادمانی را ایران با خود آژانس حل‌وفصل خواهد کرد.

در طول مذاکراتی که پیش‌ از این دور پنج ماه پیش برقرار بود، ضمانت قرارداد فعلی، مسائل پادمانی، خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی، و نحوه لغو تحریم‌ها کماکان موضوع لاینحل باقی‌مانده بودند.

رویترز نوشت که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات روز جمعه پس از دیدار با باقری به ایرنا گفت که رسیدن به خط پایان «ممکن است چندان آسان نباشد» اما فضای مذاکرات را «جدی» ارزیابی کرده است.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که روز جمعه برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان در مورد لغو تحریم‌ها به کمیسیون اصل نود مجلس رفته بود گفت که تیم مذاکره‌کننده ایران به دنبال توجه جدی به «انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح‌آمیز هسته‌ای» دارند.

مذاکرات احیای برجام از روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه در در هتل کوبورگ وین از سر گرفته شد.

هم‌زمان با دور جدید مذاکرات احیای برجام جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده تا ابد منتظر نخواهد ماند که ایران متن روی میز را بپذیرد.

در روز اول مذاکرات دیپلمات‌های حاضر در وین به پولیتیکو گفتند که مشکل خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی که یک مطالبه اصلی ایران بود قرار است بعد جداگانه در آتی ایران و آمریکا مورد بحث قرار گیرد و فرجام آن از سرانجام برجام جدا شده است. مطالبه دیگر ایران موضوع تضمین قرارداد بود که متن فعلی پیشنهادهایی در رابطه با آن داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی که درگیر در مذاکرات هستند در مورد موضوع ضمانت قرارداد و خروج سپاه از لیست تروریستی، پس از آغاز دور فعلی مذاکرات اظهار نظر مستقیم نکردند اما هم رویترز و ایرنا یک روز قبل از آغاز مذاکرات نوشتند که این دو مورد همچنان شروط ایران هستند.

دیپلمات‌های اروپایی درباره مسئله بازرسی‌های پادمانی آژانس هم گفتند که این موضوع هم قرار نیست در چارچوب آخرین متن روی میز مورد بررسی قرار گیرد.