رجب طیب اردوغان روز جمعه ۵ اوت/ ۱۴ مرداد گفت که در جریان سفر خود به روسیه با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه درباره تحولات سوریه گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه که در آستانه مذاکرات دو کشور در شهر سوچی در مقابل پوتین نشسته بود، گفت که دیدارهای قبلی بین هیات‌های ترکیه و روسیه درباره مسائل سیاسی، اقتصادی و تجاری مثمر ثمر بوده است.

نشست ترکیه و سوریه، کمتر از سه هفته بعد از مذاکرات آنها در تهران و پس از میانجیگری ترکیه برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه که به دلیل حمله روسیه متوقف شده بود، انجام شد.

اردوغان در اظهاراتی که از تلویزیون ترکیه پخش شد گفت: «نشست ما تکمیل خواهد شد و صفحه بسیار متفاوتی در روابط ترکیه و روسیه باز خواهد شد.»

او به اوکراین اشاره ای نکرد اما گفت که معتقد است گفت‌وگوها در مورد سوریه «آرامش بیشتری برای منطقه به همراه خواهد داشت.»

اردوغان تهدید کرده است که به منظور گسترش «مناطق امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرزها دستور عملیات نظامی جدید در سوریه را خواهد داد.

ترکیه از جنگجویان سوری مخالف بشار اسد، حمایت می‌کند و روسیه حامی اسد است. عملیات آنکارا در شمال سوریه عمدتاً شبه نظامیان کرد را هدف قرار داده است که از نظر آنکارا یک گروه تروریستی هستند.

پیش از این، فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات اردوغان گفته بود که جامعه جهانی نمی‌تواند با نادیده گرفتن مسکو به جنگ اوکراین پایان دهد.