شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت گروهی از معترضان به حکومت اقلیم کردستان در شهر سلیمانیه به خیابان آمدند. حکومت اقلیم برای متفرق کردن معترضان به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد.

«جنبش نسل جدید» یک‌شنبه ۷ اوت/ ۱۶ مرداد در صفحه فیس بوک خود از بازداشت گسترده معترضان در شهرهای مختلف خبر داده و نوشت ۶۰۰ نفر از فعالان مدنی، جوانان و شرکت کنندگان در تظاهرات را بازداشت کرده و تا به حال آزاد نکرده‌اند.

«روداو»، شبکه خبری نزدیک به حکومت اقلیم کردستان نیز به نقل از رحمان غریب، رئیس مرکز دفاع از حقوق روزنامه نگاران از بازداشت ۱۱ روزنامه‌نگار در دهوک، اربیل و سلیمانیه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. شبکه تلویزیونی «ان آر تی» هم که به حزب تغییر کردستان نزدیک است، بازداشت شماری از گزارشگران خود در شهرهای مختلف را تایید کرده و خواستار آزادی آنها شده است.

خبرگزاری فرانسه همزمان با این تظاهرات که با مداخله پلیس همراه شد، از استقرار ده‌ها خودرو پلیس در مرکز شهر سلیمانیه خبر داد و به نقل از خبرنگار خود نوشت نیروهای امنیتی خبرنگاران را از گرفتن تصاویر سرکوب معترضان منع کردند.

معترضان با فراخوان شاسوار عبدالواحد، رهبر جنبش نسل جدید در اعتراض به وخامت وضعیت اقتصادی و معیشتی، فساد حکومتی و سیاست‌های اقتدارگرایانه حکومت اقلیم کردستان در سلیمانیه و چند شهر دیگر به خیابان آماده بودند.

حرکت نسل جدید که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است، از معترضان به حکومت دو حزبی اقلیم کردستان است و رهبران اقلیم را فاسد و سرکوبگر می‌داند.

روداو در اربیل تظاهرات در چند شهر اقلیم کردستان عراق را تأیید کرد و به نقل از اعضای جنبش نسل جدید نوشت شماری از نمایندگان این حزب در پارلمان اقلیم کردستان و پارلمان عراق همزمان بازداشت شده‌اند. ریبوار عبدالرحمان، نامزد ریاست جمهوری یکی از بازداشت‌شدگان است.

«حمورابی نیوز» هم در صفحه فیس بوک خود از بازداشت دستکم ۳۵ تن از معترضان و هفت تن از نمایندگان جنبش نسل جدید از سوی نیروهای امنیتی خبر داد. بدریه ابراهیم، فیان عبدالعزیز، ریبوار عبدالرحمان، امید محمد، مژده محمود، آریان تاوگوزی و موفق حسین از جمله نمایندگانی بودند که بنا بر اعلام حزب نسل جدید بازداشت شدند.

خبرگزاری فرانسه ساعتی بعد به نقل از ریبوار عبدالرحمان گزارش کرد که او به همراه دو تن دیگر از نمایندگان این حزب آزاد شده‌اند. امید محمد هم شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و جزئیات بیشتری از بازداشت خود و دو تن دیگر از نمایندگان بیان کرد. او گفت که نیروهای امنیتی مصونیت دیپلماتیک آن‌ها را نادیده گرفته و با خشونت آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

سروه عبدالواحد، نایب رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان نیز ضمن تأیید بازداشت شماری از معترضان، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت نیروهای نظامی ساختمان این حزب را در سلیمانه محاصره کردند. او حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی را مسئول جان بازداشت شدگان دانست.

بغداد الیوم هم به نقل از منابع محلی خود گزارش کرد نیروهای امنیتی وابسته به حزب دمکرات کردستان یک تن از نمایندگان وابسته به جنبش نسل جدید را در اردبیل ضرب و شتم کردند.

بنا بر اعلام این رسانه نیروهای امنیتی در اربیل و دهوک مانع شکل‌گیری تجمع شدند.

شاسوار عبدالواحد در یک پیام ویدئویی که در فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد از مردم اقلیم کردستان خواست به اعتراضات مسالمت آمیز خود تا تحقق مطالبات ادامه بدهند. او حکومت اقلیم کردستان را فاسد و ضد آزادی بیان خواند که زندگی و سرخوشی را از مردم گرفته است.

پیشتر در نوامبر ۲۰۲۱ هم دانشجویان در سلیمانیه در اعتراض به کاهش کمک هزینه تحصیلی دست به اعتراض زده بودند که با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد. اعتراضات معیشتی در اقلیم کردستان عراق در سال‌های قبل هم با خشونت سرکوب شد. در دسامبر ۲۰۲۰ نیز معترضان به وضعیت اقتصادی و فساد حکومتی چندین روز در خیابان ماندند. در جریان این اعتراضات ده‌ها تن بازداشت شدند و چند تن کشته شدند. پیش از آن نیز در سال ۲۰۱۷ اعتراضات گسترده‌ای که از معلمان آغاز شد، اقلیم کردستان را فرا گرفت و حکومت برای پایان دادن، ده‌ها تن را بازداشت کرد و به سوی معترضان شلیک کرد.

اقلیم کردستان عراق از زمان خودمختاری تحت سلطه دو حزب وابسته به خاندان‌های بارزانی و طالبانی قرار دارد و از سوی منتقدان داخلی به فساد گسترده و سرکوب معترضان و مخالفان متهم است. مسعود بارزانی پس از ناکام ماندن در اعلام استقلال از ریاست اقلیم کناره‌گیری کرد اما فرزندان او همچنان در مسند رئیس اقلیم و نخست‌وزیر اقلیم قرار دارند.