طرح اضطراری گاز اروپا از امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت به اجرا گذاشته شد. این طرح تصریح می‌کند که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌طور داوطلبانه مصرف گاز خود را از ابتدای ماه اوت تا ماه مارس سال آینده در مقایسه با میانگین مصرف پنج سال گذشته، ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.

روسیه در پی جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب به کاهش صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا ادامه داد. این تصمیم به این دلیل گرفته شد که گفته می‌شود روسیه قصد دارد با ادامه جنگ در اوکراین عرضه گاز طبیعی خود به آلمان را از طریق خط موسوم به «نورد استریم یک» کاهش دهد.

براساس این طرح اتحادیه اروپا اگر گاز به اندازه کافی ذخیره نشده باشد، در مرحله بعد می‌توان زنگ هشدار را در سراسر اتحادیه اروپا با اهداف ذخیره الزام‌آور گاز به صدا در آورد.

بر اساس ارقام کمیسیون بروکسل، در مجموع باید ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز صرفه‌جویی شود.

بسته جدید کمک تجهیزاتی آمریکا به اوکراین

ایالات متحده آمریکا بزرگترین بسته کمک‌های نظامی خود به اوکراین را به ارزش یک میلیارد دلار آمریکا (حدود ۹۸۰ میلیون یورو) اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در واشنگتن گفت، این هدف برای پوشش نیازهای امنیتی حیاتی در دفاع از اوکراین است.

به‌گفته پنتاگون، بسته تسلیحاتی جدید کمک به کی‌یف شامل مهمات بیشتری برای سامانه‌های موشک‌انداز هیمارس و نسامس و یک‌هزار موشک ضد تانک جاولین است.

همچنین ۵۰ خودروی زرهی، تجهیزات درمانی و مواد پزشکی از جمله کیت کمک‌های اولیه و بانداژ در این بسته وجود دارد.

قرار است این تجهیزات به‌طور انحصاری از دارایی‌های وزارت دفاع ایالات متحده به اوکراین داده شود.

ایالات متحده آمریکا از یک سال‌ونیم پیش که بایدن روی کار آمده، با احتساب بسته جدید تسلیحاتی و تجهیزاتی، در مجموع حدود ۹,۸ میلیارد دلار تجهیزات به اوکراین متعهد شده است.

زلنسکی: به روس‌ها ویزای گردشگری ندهید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواستار عدم صدور ویزای توریستی برای شهروندان روسیه شد.

زلنسکی به واشنگتن‌پست گفت روس‌ها باید «تا زمانی که فلسفه خود را تغییر دهند در دنیای خودشان زندگی کنند».

این سخنان در شرایطی ایراد می‌شود که در اتحادیه اروپا بحث در مورد دشوارتر کردن یا توقف صدور ویزای گردشگری برای روس‌ها بیشتر می‌شود. با وجود جنگ و با این‌که سفر به دلیل قطع شدن خطوط هوایی و راه‌آهنی به اروپا دشوارتر شده است، بسیاری از روس‌ها در تابستان به اتحادیه اروپا سفر کرده‌اند.

استونی، لیتوانی و لتونی، سه کشور بالتیک پیش از این صدور ویزا برای روس‌ها را سخت‌تر کردند. پس از آن بسیاری از شهروندان روسیه از مرز فنلاند برای ورود به اتحادیه اروپا استفاده کردند. اما اکنون هلسینکی نیز می‌خواهد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و خواستار راه حلی برای کل منطقه شنگن شده است.

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند گفت:

«منصفانه نیست که روسیه در حال جنگ وحشیانه باشد و روس‌ها بتوانند به‌طور معمول به‌عنوان گردشگر از اروپا دیدن کنند.»

تخمین پنتاگون از تلفات روسیه

کالین کال، مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت پنتاگون تخمین می‌زند که بین ۷۰ تا ۸۰ هزار سرباز روسی در جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند.

در حال حاضر هیچ اطلاعات معتبری از نهادهای رسمی روسیه در مورد شمار قربانیان این کشور در جنگ وجود ندارد. کرملین تنها از کشته شدن یک‌هزار و ۳۵۱ سرباز روسی تا پایان ماه مارس خبر داده بود.

کال همچنین مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است. او گفت:

«هدف اصلی او تسخیر کل کشور، ایجاد تغییر رژیم در کی‌یف و محو اوکراین به‌عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک بود. هیچ کدام از این‌ها اتفاق نیفتاد.»

بایدن پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را امضا می‌کند

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که جو بایدن طبق برنامه کاری خود که توسط کاخ سفید منتشر شده است، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت ضمن ایراد سخنانی پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امضا خواهد کرد.

تاس: اوکراین سایت زباله‌های هسته‌ای زاپوریژیا را بمباران کرد

خبرگزاری تاس روسیه روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت گزارش داد که ارتش اوکراین سایت زباله‌های هسته‌ای زاپوریژیا را بمباران کرده تا آن را به‌گردن روسیه بیندازد.

به‌گزارش تاس، اوکراین یکشنبه ۱۶ مرداد / ۷ اوت دوباره نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرد و به‌ویژه مخزن سوخت هسته‌ای مصرف‌شده را هدف قرار داد.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای شورای ارشد اداره نظامی-غیرنظامی منطقه زاپوریژیا روز سه‌شنبه به تاس گفت:

«ارتش اوکراین به‌طور هدفمند تأسیسات سوخت هسته‌ای مصرف‌شده در نیروگاه اتمی زاپوریژیا را بمباران می‌کند تا روسیه را مقصر بداند.»

روگوف افزود:

«نگرانی‌های عمده‌ای در مورد نیروگاه هسته‌ای [نی‌پی‌پی زاپوریژیا] وجود دارد. اکنون، آن‌ها (ارتش اوکراین) در حال شلیک هدفمند به مخزن سوخت هسته‌ای مصرف‌شده هستند. من معتقدم که هدف ایجاد یک واکنش کنترل نشده است و همه تقصیرها را به گردن روسیه می‌اندازند.»

اداره نظامی-غیرنظامی منطقه زاپوریژیا که طرفدار روسیه است گفت رژیم کی‌یف یک راکت ۲۲۰ میلی‌متری اوراگان را با مهمات خوشه‌ای به این نیروگاه شلیک کرده و به ساختمان‌های اداری سایت و منطقه مجاور مخزن آن آسیب رسانده است.

این اداره می‌گوید پیش از آن، ارتش اوکراین در روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد (۵ و ۶ اوت)، نیروگاه زاپوریژیا را بمباران کرده بود.

به‌گفته روسیه، در حال حاضر اوکراین کنترل بیش از ۷۰ درصد از منطقه زاپوریژیا را از دست داده است.