کامیار فکور، فعال کارگری و روزنامه‌نگار به اتهام «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» جمعا به سه سال زندان محکوم شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، کامیار فکور را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

در صورت تایید حکم در مرحله تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال زندان برای او قابل اجرا خواهد بود.

کامیار فکور در توئیتر در رابطه با آخرین حکم قاضی ایمان افشاری توضیح داده است که یک سال حبس مربوط به اتهام «تبلیغ علیه نظام است» و همین قاضی سال گذشته او را بابت اتهام «نشر اکاذیب» و «اخلال در نظم عمومی» به دو سال و هشت ماه زندان محکوم کرده است. با حکم جدید و دو سال از حکم سال گذشته، این فعال کارگری و روزنامه‌نگار در مجموع سه سال حکم زندان قابل اجرا گرفته است:

یک منبع آگاه در این خصوص شرایط کامیار فکور به هرانا گفته است:

«از مصادیق اتهامات منسوبه می‌توان به مواردی هم‌چون اعتراض به تخریب محیط زیست، مطالبه بازگشت به کار اسماعیل بخشی، فعال کارگری مجتمع نیشکر هفت تپه، اطلاع رسانی در خصوص محکومیت امیرعباس آذرموند روزنامه‌نگار و فعال کارگری محبوس در زندان اوین، بازنشر اخبار اعتصابات و اعتراضات کارگران و معلمان و هم‌چنین سرایش شعری در وصف بکتاش آبتین، عضو جان‌باخته کانون نویسندگان ایران، اشاره کرد.»

کامیار فکور پیش‌تر در تاریخ ۱۹ خردادماه سال جاری با یورش نیروهای امنیتی، در منزلش در تهران بازداشت شد. ماموران امنیتی در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل این فعال کارگری کرده و شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

کامیار فکور در روز نخست بازداشت طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بود.

او نهایتاً در تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی پیشتر نیز کامیار فکور را به واسطه فعالیت‌هایش بازداشت و محکومیت کرده است.

این روزنامه‌نگار و فعال کارگری، سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵۰ ضربه شلاق، ۸ ماه حبس و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. اتهام‌های مطرح‌شده علیه او «نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی» بودند که به دلیل شرکت در تجمع ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. احکام صادر شده به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمد.

همچنین پس از تعلیق حکم صادره، این فعال کارگری به کسب مجوز از مقام قضایی برای سفر خارج کشور، شرکت در جلسات مشاوره برای کنترل هیجان و پرهیز از ناامیدی در موسسه روان‌شناسی ماوای قم، اعلام هرگونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جابه‌جایی به مقام قضایی و هم‌چنین خودداری از فعالیت اجتماعی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی ملزم شد.

علاوه بر این او در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۹ نیز در جریان تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی به همراه اسماعیل گرامی و اسعد مفتاحی دستگیر شد و پس از گذشت ۱۰ روز با تامین قرار وثیقه آزاد شد.

کامیار فکور سال ۱۳۹۸ نیز به همراه ۱۳ نفر دیگر در جریان تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شده بود.