وزارت بهداشت فلسطین سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت اعلام کرد که سه فلسطینی از جمله یک فرمانده ارشد «گردان شهدای الاقصی»، نیروی نظامی جنبش فتح در جریان یورش نظامیان اسرائیلی به شهر نابلس در کرانه باختری اشغالی کشته شدند.

به‌گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل ساعت ۵ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی ساختمانی را در منطقه قدیمی این شهر محاصره کرد. در این ساختمان ابراهیم النابلسی، فرمانده گردان شهدای الاقصی سنگر گرفته بود و درگیری مسلحانه چندین ساعت به طول انجامید.

وزارت بهداشت فلسطین گفت در این درگیری النابلسی ۳۰ ساله به همراه اسلام صبوح و حسین جمال طه ۳۲ ساله کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. حال چهار نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

الجزیره نوشته است که این نخستین بار نیست که نیروهای اسرائیلی برای به دست آوردن النابلسی تلاش می‌کنند. آن‌ها چندین بار، از جمله در ماه ژوئیه، در عملیاتی گسترده چنین تلاشی کرده بودند. در عملیات ماه ژوئیه دو مرد دیگر کشته شدند.

النابلسی ماه‌ها متواری بود و از چندین سوءقصد اسرائیل جان سالم به‌در برده بود. حضور علنی او در مراسم تشییع جنازه چند فلسطینی در ماه‌های فوریه و ژوئیه، خشم نیروهای اسرائیلی را بیشتر برانگیخت.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای با بیان این‌که «ابراهیم النابلسی تروریست در شهر نابلس به هلاکت رسید»، افزود: «تروریست دیگری که در خانه اقامت داشت» نیز کشته شد.

گردان شهدای الاقصی شاخه مسلح «فتح» است که کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را در کرانه باختری در اختیار دارد.

وزارت بهداشت فلسطین مرگ النابلسی را تقریباً یک ساعت پس از کشته شدن او تأیید کرد. ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دادند که النابلسی در حالی که گلوله گردنش را زخمی کرده بود اما هنوز زنده بود، روی دست فلسطینی‌ها به بیمارستان رافضیه در نابلس منتقل می‌شود.

در اعتراض به حمله اسرائیل به نابلس، مراکز تجاری این شهر و همچنین شهرهای رام‌الله، الخلیل، طولکرم، جِنین، قلقیلیه، بیت‌لحم، سلفیت و طوباس دست به اعتصاب زدند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، این کشتار را محکوم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در مقابل استانداردهای دوگانه در برخورد با قوانین بین‌المللی بایستد و اسرائیل را پاسخگو کند.

اشتیه در بیانیه‌ای با اشاره به اشغالگری اسرائیل گفت:

«همه این اقدامات تروریستی باید وجدان جهانی را برای اتخاذ تدابیری به‌منظور توقف خون‌ریزی بیدار کند. مردم ما بیش از ۷۴ سال است که از این مشکل رنج می‌برند.»

گروه‌های سیاسی اصلی فلسطین نیز این کشتار را محکوم کردند و آن را «بزدلانه» خواندند.

منظر الحیک، سخنگوی فتح در بیانیه‌ای گفت:

«ما برای شهدای خود ابراهیم النابلسی، اسلام صبوح و حسین طه به سوگ می‌نشینیم. این جنایت و ترور بزدلانه تنها عزم مردم ما را در ادامه رویارویی‌ها برای پایان دادن به اشغال [اسرائیل] و ایجاد کشوری مستقل با پایتختی بیت‌المقدس (اورشلیم) بیشتر می‌کند.»

گروه چپ‌گرای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) نیز در واکنش به این حمله گفت مقاومت کشته‌شدگان «بر شکست اشغالگری تأکید می‌کند».

حازم قاسم سخنگوی «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) نیز از «قهرمانی حماسی مبارزان» سخن گفت.

نیروهای اسرائیلی در ماه‌های اخیر تقریباً عملیات روزانه‌ در کرانه باختری انجام داده‌اند. اسرائیل روز جمعه گذشته حمله هوایی و توپخانه‌ای به مواضع جهاد اسلامی در نوار غزه را آغاز کرد.

آتش‌بسی که روز یکشنبه با میانجی‌گری مصر توافق شد، به درگیری‌های شدید سه روزه‌ای پایان داد که منجر به کشته شدن ۴۶ فلسطینی، از جمله ۱۶ کودک، و زخمی شدن ۳۶۰ نفر شد.