عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا صبح ۲۰ مرداد در یک برنامه رادیویی گفت:

«هفته به هفته هم در تعداد مراجعین سرپایی و هم بیماران بستری و اخیرا فوتی شاهد افزایش هستیم. تعداد شهرهای قرمز به حد بالایی رسیده است و نقشه کشور بیشتر به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است.»

وزارت بهداشت و درمان ایران در آغاز هفته جاری وضعیت را در ۱۳۰ شهرستان بسیار پرخطر (قرمز)، ۱۲۹ شهرستان پرخطر (نارنجی) و ۱۵۴ شهرستان نسبتاً پرخطر (زرد) اعلام کرد.

به گفته شیراوژن ایران در قله موج هفتم همه‌گیری کرونا قرار دارد. او اظهار امیدواری کرد «با رعایت کردن و همکاری مردم» روند نزولی موج هفتم شروع شود.

مجید مختاری، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا اما ۱۹ مرداد به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت: «احتمال می‌رود شمار بیماران و آمار مرگ در یک تا دو هفته آینده افزایش یابد».

او آزاد شدن تردد و برگزاری مراسم ها و تجمعات را از عوامل اصلی افزایش شمار بیماران دانست و افزود: در باره قرار گرفتن در قله اوج موج هفتم همه‌گیری «دو تا سه هفته آینده که از برخی مناسبت‌های مهم گذر کرده باشیم، بهتر می‌توان صحبت کرد.»

مختاری نامی از مناسبت‌ها و مراسمی که موجب سرعت گرفتن چرخه انتقال شده است، نبرد اما به نظر می‌رسد منظور او مراسم مذهبی دهه نخست محرم و همینطور پیاده روی اربعین باشد.

مختاری کاهش ایمنی عمومی به دلیل تأخیر در واکسیناسیون دوز یادآور و همینطور افراد زیر ۱۸ سال را از عامل های «روند منحنی موارد ابتلا به سمت بالا» برشمرد و گفت: «هنوز روندی مانند آنچه که در گذشته تجربه کردیم رخ نداده و آمار ابتلاها به بالای ۱۰ هزار نفر در روز نرسیده است».

دولت برنامه‌ای برای کنترل چرخه انتقال ندارد

در حالیکه سخنگوی ستاد کرونا نزولی شدن چرخه انتقال ویروس کرونا را به «رعایت کردن مردم» مرتبط دانست، حمید سوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران گفت: دولت طرح و برنامه جامعی برای کنترل بیماری ندارد.

به گفته سوری چرخه انتقال تا زمانی که مخزن ویروس، افراد حساس و رعایت نکردن پروتکل ها وجود دارند، ادامه خواهد یافت و دولت هم «تنها برنامه‌ای که برای کنترل چرخه انتقال وجود داشت را کنار گذاشته است».

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بسیاری از کشورهایی که جمعیت مشابه ایران دارند، یک ششم ایران است، گفت: «همیشه از نظر باری که اپیدمی بر روی جمعیت گذاشته، ایران جز ۱۵ کشور اول دنیا بوده‌است».

سوری افزود:

«با توجه به تجمعات محرم و اتفاقات پیش رو مانند راهپیمایی اربعین و بازی‌های جام جهانی فوتبال و مسائل دیگر قطعا نباید روند صعودی ابتلا را کاهش یافته تلقی کرد.»

ایران شش موج همه‌گیری کرونا را پشت سر گذاشت که موج پنجم آن در تابستان و آغاز پاییز سال گذشته مرگبارترین بود. بنا بر آمار وزارت بهداشت و درمان کووید ۱۹ تا به حال جان ۱۴۲ هزار و ۵۶۴ هزار نفر را گرفته است. آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران حداقل دو و نیم برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد می‌شود.