اندرو وایلی، مدیر برنامه‌های سلمان رشدی، نویسنده آیات شیطانی که شامگاه ۱۲ اوت در نزدیکی نیوریورک با چاقو زخمی شد، در یک بیانیه گفت که حامل خبرهای خوبی نیست، زیرا رشدی زیر دستگاه تنفسی است و نمی‌تواند صحبت کند.

به گفته وایلی، ممکن است او یک چشم خود را از دست بدهد. وایلی گفته که عصب بازوی رشدی قطع شده و کبدش چاقو خورده و آسیب دیده است.

یک فرد مظنون به حمله به سلمان رشدی به گفته پلیس دستگیر شده است.

او هادی مطهر معرفی شده که به گفته پلیس «مجوز ورود» به محل سخنرانی داشته و هنگام سخنرانی رشدی، به روی سن رفته و حداقل یک بار به گردن و شکم سلمان رشدی حمله کرده است.

پلیس ادعا کرده که او از «علاقه‌مندان به ایران و حزب‌الله لبنان» است و در فیس‌بوک او تصاویری از روح‌الله خمینی، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران دیده وجود دارد.

پلیس هنوز توضیحی در باره انگیزه احتمالی مظنون دستگیر شده نداده است. مشخص نیست او تحت تأثیر فتوای روح‌الله خمینی که در سال ۱۳۶۶ حکم به ارتداد و «اعدام» سلمان رشدی داد، بوده است یا خیر.

بنا بر اعلام پلیس تحقیقات در باره انگیزه هادی مطر برای حمله به سلمان رشدی ادامه دارد.

یکی از حاضران در محل سخنرانی گفته که «پنج نفر می‌خواستند او را عقب بکشند اما او همچنان چاقو می‌زد. او [مظنون]خشمگین بود..».

مشاور تیم مذاکره کننده: حمله به رشدی در آستانه توافق احتمالی عجیب است

در ایران برخی از رسانه‌های حکومتی تصاویری از صحنه حمله به سلمان رشدی منتشر کردند. روزنامه خراسان که به دولت ابراهیم رئيسی و اصوگرایان تندرو نزدیک است در صفحه نخست تصویری از انتقال سلمان رشدی به بیمارستان را با تیتر «شیطان در مسیر دوزخ» منتشر کرد و نوشت : «سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک هدف حمله قرار گرفت».

مقام‌های حکومتی در ایران تا به این لحظه سکوت کرده‌اند. تنها محمد مرندی، عضو هیئت ایران در مذاکرات هسته‌ای حمله به رشدی و برنامه‌ریزی برای قتل جان بولتن را «با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی»، «عجیب» خواند. او اما به صراحت نوشت: «برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان نسبت به مسلمانان و اسلام را به همراه داشته است، اشک نمی‌ریزم. وی یک بازیچه امپراتوری است که به عنوان یک رمان نویس پسااستعماری ظاهر شده است.»

انجمن قلم: کسانی که با کلمات و دستورات خود خشونت علیه رشدی را سازمان دادند، پاسخگو باشند

در بیرون از ایران اما مقام‌های دولتی و نویسندگان و ناشران به این واقعه واکنش نشان داده‌اند.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اقدام برای کشتن سلمان رشدی را وحشتناک خوانده است. نخست وزیر و وزیر کشور انگلیس نیز این تهاجم را محکوم کردند.

مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا در بیانیه ای نوشت: «سلمان رشدی دهه‌ها است که به خاطر کلماتش هدف حمله قرار گرفته است، اما هرگز تسلیم نشده و تزلزل نکرده است. او به طرز خستگی‌ناپذیری انرژی‌اش را صرف کمک دیگرانی که آسیب‌پذیر و هدف تهدید بودند، کرده است.

سوزان ناسل، کسانی که در جهان «با کلمات یا دستورات خود خشونت علیه سامان رشدی را مشروعیت داده بودند»، در برابر حمله به این نویسنده پاسخگو دانست.

ویلیام ناگرد، ناشر نروژی آیات شیطانی که در سال ۱۹۹۳ هدف گلوله قرار گرفت، رشدی را نویسنده‌ای بزرگ خواند که در این سال‌ها هزینه گزافی داده است.

برهان سونمز، رئیس انجمن بین‌المللی قلم هم در یک بیانیه ای حمله به رشدی را محکوم کرد. سونمز سلمان رشدی را نویسنده‌ای «محترم و مشهور» و «عضو محبوب» انجمن قلم معرفی کرد که «سال ها برای کارهایش با تهدید روبرو بود». او گفت: هیچ‌کس نباید به خاطر اینکه فکرش را بیان کرده تهدید و به سکوت واداشته شود، چه برسد به اینکه هدف حمله قرار بگیرد.

تسلیما نسرین، نویسنده بنگلادشی که به تازگی به خاطر رمان شرم هدف حملات کلامی خشونت‌بار قرار گرفته و به مرگ تهدید شده بود نیز در واکنش به حمله به نویسنده آیات شیطانی، گفت نگران است: «اگر به او [سلمان رشدی]که در غرب زندگی می‌کرد و از سال ۱۹۸۹ از او محافظت می‌شود، حمله شود، به هرکسی که از اسلام انتقاد می‌کند، می‌توانند حمله کنند. من نگرانم».

خالد حسینی، نویسنده افغانستانی هم گفت که از حمله به سلمان رشدی وحشت زده است اما «او یک صدای مهم است و نمی‌توان او را ساکت کرد.»

رشدی جمعه ۱۲ اوت در نزدیکی نیوریورک هدف تهاجم قرار گرفت. این نویسنده هندی‌تبار بریتانیایی، در سال ۱۹۸۸ جایزه ادبی ویتبرد را به خاطر رمان «آیه‌های شیطانی» دریافت کرد. در این رمان از آیه ۱۹ تا ۲۲ از سوره ۵۳ قرآن به‌عنوان آیه‌هایی که شیطان در گوش پیامبر اسلام نجوا کرده، یاد می‌شود.

در تاریخ ۱۴ فوریه سال ۱۹۸۹، روح‌الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را به دلیل نوشتن همین کتاب صادر کرد.

این فتوا موجب شد تا بریتانیا رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند.

سلمان رشدی بعدها رسماً از مسلمانان جهان پوزش خواست اما فتوا بر جای خود باقی ماند. علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی هم فتوای روح‌الله خمینی را تأیید کرده و گفته است این فتوا قابل تغییر نیست. بر همین اساس در سال ۲۰۱۲، ایران جایزه قتل رشدی را از ۲,۸ میلیون دلار به ۳,۳ میلیون دلار افزایش داد.