در شرایطی که تنش‌های سیاسی میان احزاب شيعه عراق بالاگرفته است، جریان صدر روز شنبه ۲۲ مرداد/۱۳ اوت از هوادارانش خواست تا در یک نمایش اعتراضی گسترده تحت عنوان «تظاهرات میلیونی» از استان‌های مختلف خود را پایتخت برسانند.

صالح محمد العراقی، از چهره‌های نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با انتشار بیانیه‌ای در توییتر نوشت:

«برای شرکت در یک تظاهرات متحد از تمام استان‌ها، مناطق، روستاها و محله‌های عراق و حتی از همه کوچه‌ها و خانه‌های آن به پایتخت عزیز، بغداد، و به میدان تحریر بروید و برای حمایت از اصلاحات، به عشق عراق به برادران معترض خود بپیوندید».

محمد العراقی که وزیر مقتدی صدر خوانده می‌شود، خواستار «راهپیمایی میلیونی با حمل پرچم‌های عراق و اصلاحات و آزادی» شد، «که تخت‌ تیره‌روزان را بلرزاند». او در پیام خود نوشت «عراق با اصلاحات است و جایی برای فساد و فاسد در آن نیست» و بدون اشاره به نام خاصی هشدار داد عراق در آستانه ظهور «یک دیکتاتور» دیگر است.

صالح محمد العراقی همچنین در بیانیه خود هشدار داد که این کشور به «طعمه‌ای آسان برای فساد، بی‌عدالتی، شبه نظامیان، وابستگی و هوی و هوس احزاب فاسد» تبدیل شده است و از همه احزاب عراق خواست تا علیه چنین بی‌عدالتی قیام کنند.

در عین حال، حازم الاعرجی از نمایندگان مقتدر صدر هم روز شنبه به شبکه خبری «روداو» گفت تظاهرات ادامه خواهد داشت تا «اصلاحات» انجام شود و «فساد» از عراق بیرون رانده شود.

در هفته‌های اخیر ناآرامی سیاسی در عراق با کشمکش‌های خیابانی میان جناح‌های سیاسی شیعه بالا گرفته است.

در یک سو مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و روحانی پرنفوذ قرار دارد که در انتخابات ماه اکتبر گذشته پیروز شد اما موفق نشد «دولت اکثریت» را تشکیل دهد، و در سوی دیگر «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» که بیشتر ائتلاف‌های شرکت‌کننده در آن از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند. این گروه در انتخابات اکتبر شکست خورد اما چون فراکسیون صدر در یک حرکت اعتراضی از پارلمان خارج شد، اکثریت شیعیان در پارلمان را به‌دست گرفت. در عراق پست نخست‌وزیری سهمیه شیعیان است. پس از ناکام ماندن نوری المالکی، رقیب صدر برای بازگشت به مقام نخست‌وزیری، رقبای صدر نامزد دیگری به نام محمد شیعه السودانی را معرفی کردند که از نظر حامیان صدر به عنوان یک چهره وفادار به مالکی شناخته می‌شود. جریان صدر با این نامزدی مخالفت کرد و در واکنش به تلاش چارچوب هماهنگی شیعیان برای تشکیل دولت بدون جلب نظر او، پارلمان را تسخیر کرد.

در آخرین چالش‌ها میان نیروهای شیعه، هفته گذشته مقتدی صدر خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و در پی آن نوری المالکی، رهبر ائتلاف «دولت قانون»، از گروه‌های حاضر در «چارچوب هماهنگی»، گفت «انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و تغییر نظام جز با بازگشت به برگزاری جلسات پارلمان امکان‌پذیر نیست».

نیروهای شیعه مورد حمایت ایران پیش از این، از پیشنهاد مقتدی صدر مبنی انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی استقبال کرده اما آن را مشروط به توافق همگان، تأمین امنیت و تعطیل نکردن فعالیت‌ نهادهای حکومتی دانسته بودند.

حامیان صدر از اواخر ژوئیه در منطقه امنیتی سبز عراق تحصن کردند و خواستار انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام شدند. طرفداران چارچوب هماهنگی هم اعتراضات متقابلی را در بغداد علیه جریان صدر برگزار کرده‌اند. هر دو طرف روز جمعه۱۲ اوت هم راهپیمایی‌های بزرگی را در بغداد ترتیب دادند.

پس از نزدیک به ۱۰ ماه مذاکره و کشمکش‌ سیاسی بین احزاب سیاسی، هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری جدید عراق مشخص نیست. عراق از اکتبر سال گذشته بدون رئیس دولت و کابینه جدید است و در حال حاضر دولت مستعفی مصطفی الکاظمی به اداره کشور ادامه می‌دهد.