برگرفته از تریبون زمانه *  

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

از زمان انتشار خبر حمله به سلمان رشدی در نیویورک قلب ما با او می زند. بسیار نگران وضعیت او هستیم و آرزو می‌کنیم زنده و پرتوان بماند. ما در این روزها خود را در کنار او، در کنار خانواده و دوستان او، و در کنار خانواده جهانی اهل قلم و مدافعان آزادی بیان و خلاقیت ادبی و هنری می‌دانیم.

این حمله جنایتکارانه ریشه در فتوای روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی برای قتل رشدی دارد. بعدتر، جانشین او، علی خامنه ای نیز این حکم را تایید کرد. بنیاد دولتی پانزده خرداد پاداش سه میلیون و دویست هزار دلاری برای قتل این نویسنده تعیین کرده است .

در این سال‌ها مترجمان و ناشران کتاب آیات شیطانی نیز هدف این تروریسم دولتی بوده اند. مترجم ژاپنی این کتاب در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۱ به قتل رسید. مترجم ایتالیایی و ناشر نروژی کتاب نیز مورد حمله قرار گرفتند. در جریان حمله به عزیزنسین مترجم ترکی بخشی از این کتاب که در یک هتل ساکن بود، به دلیل آتش سوزی که مهاجمین در هتل ایجاد کردند ۳۳ نفر در آتش جهل اسلامیست‌ها سوختند. یک کتابفروشی ایرانی نیز که ترجمه فارسی کتاب آیه‌های شیطانی را در شهر اِسن آلمان عرضه می کرد به آنش کشیده شد. نهادهای مختلف حکومت جمهوری اسلامی در ایران پیوسته چنین حمله‌های وحشیانه را تشویق کرده و عاملان آن را ستوده اند.

حمله به سلمان رشدی و آثار او، حمله به آزادی بیان و آزادی اندیشه است و نفی این آزادی‌ها کلیۀ حقوق انسانی را در معرض خطر قرار می‌دهد. فراموش نکنیم که تنها چند ماه پیش از فتوای قتل رشدی، خمینی با فتوای دیگری حکم بر قتل زندانیان سیاسی داد و بر پایه آن هزاران تن در زندان‌های مختلف به دار آویخته شدند. تروریسم اسلامی که امروز سلمان رشدی را در معرض مرگ قرار داده سال‌هاست در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای موسوم به اسلامی قربانی می‌گیرد.

علی رغم شواهد بیشماری که نشانگر این واقعیت اند، با تأسف‌ باید گفت که چشم فروبستن دولت‌های غربی بر اقدامات تروریستی و نفرت پراکنی جمهوری اسلامی، زمینه ساز حمله اخیر به سلمان رشدی در آمریکا شده است. آسودگی خاطر جمهوری اسلامی از بی عملی و چشم فرو بستن دولت‌های غربی تا آنجاست که در چند سال اخیر چندین طرح برای رِبایش یا ترور رونامه نگاران یا مخالفان جمهوری اسلامی در همین کشورها را برنامه ریزی کرده است. عاملان برخی از این طرح‌های نافرجام دستگیر شده اند. آیا اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در کشورهای غربی می‌تواند معاملاتی را نظیر آنچه در بلژیک در جریان است برهم زند؟

امروز وقت پذیرفتن این واقعیت است که جمهوری اسلامی جز قشری فاسد و تبهکار را نمایندگی نمی‌کند و دشمن اصلی مردم ایران و دشمن صلح و امنیت جهان است. ما از کشورهای دموکراتیک می‌خواهیم که برای دفاع از آزادی بیان و اصول جهانشمول حقوق بشر، سفرای خود در ایران را فرا بخوانند و حضور نظام تروریستی- اسلامی را در نهادهای بین‌المللی هرچه محدود‌تر گردانند.

ما همچنین از دستگاه قضایی ایالات متحده آمریکا می‌خواهیم که جزئیات این واقعۀ تروریستی و کلیۀ حواشی مربوط به ارتباطات فرد دستگیر شده با حزب‌الله و جمهوری اسلامی را در اختیار افکار عمومی بگذارند.

بدون شک این حمله جنایتکارانه به سلمان رشدی، عزم نویسندگان و هنرمندان و مدافعان حقوق و آزادی‌های انسانی را در نبرد علیه تاریک اندیشی و دفاع از آزادی بیان نیرومندتر خواهد کرد.

مشاهده اسامی امضا کنندگان در تریبون زمانه