در حالی‌که در روزهای اخیر خبرهایی از نزدیکی ترکیه به سوریه منتشر شده بود، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، چهارشنبه ۲۶ مرداد / ۱۷ اوت از حمله توپخانه‌ای ترکیه به خاک سوریه خبر داد و نوشت این حملات مناطق مسکونی در روستاهای المعلق، صیدا، محدوده جاده ترانزیت ام۴ و حومه غربی منطقه تل ابیض در شمال استان الرقه را هدف قرار دادند.

منابع محلی به سانا گفته‌اند که این حملات منجر به کشته شدن ۴ نفر، زخمی شدن ۵ نفر دیگر و تخریب شماری از خانه‌ها و خسارت به اموال و تأسیسات عمومی شد.

پیش از این رسانه‌های دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرده بودند که در حمله هوایی ترکیه به مواضع نظامی در حومه حلب سه سرباز سوری کشته و شش نفر زخمی شدند.

رویترز نیز به‌نقل از رسانه‌های سوری نوشت هواپیماهای جنگی ترکیه از بعد از ظهر سه‌شنبه تا نیمه‌شب به حملات خود ادامه دادند.

در این میان، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از کشته شدن ۱۵ سرباز سوری و مجروح شدن شماری دیگر در چندین حمله جنگنده‌های ترکیه به یکی از مراکز ارتش سوریه در منطقه مرزی در حومه شرقی حلب خبر داد.

منابع محلی افزودند که این جنگنده‌ها در سه حمله هوایی، تل جارقلی در غرب شهر عین العرب در شمال غرب حلب را بمباران کردند.

ترکیه تاکنون در این‌باره سکوت کرده است. این کشور از سال ۲۰۱۶ چندین عملیات نظامی را در شمال سوریه انجام داده، صدها کیلومتر را تصرف کرده و حدود ۳۰ کیلومتر در عمق سوریه پیش رفته است تا عمدتاً «یگان‌های مدافع خلق» کُرد (YPG) را که به‌عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد هدف قرار دهد. ترکیه همچنین از گروهی از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند.

برخی منابع از جمله خبرگزاری سانا و العربی الجدید، روز چهارشنبه از اعزام نیروهای نظامی و تجهیزات بیشتر ترکیه به منطقه درع الفرات در شمال شرق استان حلب خبر داده‌اند.

منابع محلی گفته‌اند گروهی از سربازان ترکیه‌ای با خودروهای زرهی و تانک بامداد چهارشنبه از طریق منطقه باب السلامه وارد منطقه درع الفرات شدند.

این منابع افزوده‌اند که نیمه‌شب گذشته نیز ارتش ترکیه مواضع نظامی «نیروهای دموکراتیک سوریه» را در اطراف شهر تل رفعت در شمال حلب بمباران کردند.

همچنین در مناره‌های مسجدهای منطقه قرقمیش، از توابع ولایت غازی عنتب در جنوب ترکیه، از مردم خواسته شده که جز برای موارد ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند.

سانا نیز نوشته است که نیروهای ترکیه‌ای در مسجدهای شهرهای مرزی اطراف جرابلس در ریف حلب همین هشدار را به مردم داده‌اند و همزمان پهپادهای ترکیه‌ای بر آسمان شهرهای مرزی به پرواز در آمده‌اند.

چاووش اوغلو: رژیم سوریه راه‌ حل نظامی را به راه‌ حل سیاسی ترجیح می‌دهد

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته، سه‌شنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت در کنفرانس خبری مشترک با ادگار رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی گفت آنکارا به راه حل سیاسی در سوریه باور دارد اما رژیم سوریه «راه‌ حل نظامی را به راه‌ حل سیاسی ترجیح می‌دهد».

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، گفت:

«طبق این قطعنامه با نظارت سازمان ملل روند سیاسی در سوریه آغاز می‌شود و قانون اساسی جدید و عادلانه تدوین و انتخابات شفاف برگزار خواهد شد. کمیسیون قانون اساسی سوریه تاکنون ۸ بار تشکیل جلسه داده است. هدف از این نشست‌ها چیست؟ قانون اساسی جدید بنویسند یا قانون اساسی موجود را اصلاح کنند. این چیزی است که آن‌ها تصمیم می‌گیرند اما همه چیز باید در چارچوب قطعنامه شورای امنیت باشد. برای دستیابی به آن نیز رژیم سوریه و اپوزیسیون باید مصالحه کنند. ما همیشه بر این موضوع تأکید کرده‌ایم.»

چاووش‌اوغلو همچنین گفت سخنان دو روز پیش‌اش در سیزدهمین کنفرانس سفیران درباره گفت‌وگوی مخالفان و رژیم اسد تحریف شده است. او گفت:

«ارزیابی‌های من در این‌باره نه تنها در سوریه بلکه در داخل ترکیه نیز تحریف شد. موضع ما از ابتدای بحران در سوریه مشخص و همین بوده است.»

چاووش اوغلو دو روز پیش فاش کرد که سال گذشته در حاشیه اجلاس سران جنبش‌عدم تعهد در بلگراد، پایتخت صربستان، با فیصل مقداد، همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگوی کوتاهی داشته است.

درباره این دیدار گزارش‌هایی منتشر شد که در آن‌ها گفته می‌شد چاووش اوغلو با فیصل مقداد درباره لزوم کنار آمدن با مخالفان و رژیم بشار اسد در سوریه برای صلح پایدار گفت‌وگو کرده و تأکید کرده که کشورش از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند، زیرا به‌گفته او «تمامیت مرزی، تمامیت ارضی و صلح در کشوری که در کنار ماست مستقیماً بر ما تأثیر می‌گذارد».

یک روزنامه حامی دولت ترکیه نیز به‌تازگی مدعی شده بود که بشار اسد و رجب طیب اردوغان، رهبران سوریه و ترکیه ممکن است پس از پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار اخیر خود با اردوغان در سوچی، با هم تلفنی تماس بگیرند. با این حال، چاووش اوغلو شایعات درباره هرگونه مذاکره رئیسان جمهوری سوریه و ترکیه را تکذیب کرد.

وزیر خارجه ترکیه روز گذشته همچنین با اشاره به گروه‌های مسلح کُرد گفت لازم است سوریه از وجود «این تروریست‌ها و بقایای داعش» و دیگر گروه‌های افراطی پاک‌سازی شود و این برای امنیت ترکیه اهمیت بسیاری دارد.

اردوغان به‌تازگی از عملیات جدیدی در سوریه برای ایجاد منطقه‌ای امن به عمق ۳۰ کیلومتر از مرز برای عقب‌راندن شبه‌نظامیان کرد خبر داده بود. با این حال در پی هشدارهای قدرت‌های منطقه، هرگونه فعالیت نظامی در این منطقه قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسید اما پس از حملات یک شبانه‌روز گذشته و انتشار خبرهایی مبنی بر اعزام نیروهای نظامی جدید ترکیه به خاک سوریه، این گمان که ترکیه عملیات جدید خود را آغاز کرده بار دیگر برجسته شده است.