ترکیه و اسرائیل توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را به‌طور کامل از سر بگیرند و سفیران خود را به کشورهای یکدیگر باز گردانند.

دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد / ۱۷ اوت پس از گفت‌وگوی تلفنی بین لاپید و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای گفت:

«ارتقای روابط به تعمیق روابط بین دو ملت، گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی و تقویت ثبات منطقه‌ای کمک خواهد کرد.»

به‌گفته دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، لاپید و اردوغان تصمیم گرفتند که سفیران دو طرف به تل آویو و آنکارا بازگردند.

یائیر لاپید در این‌باره گفت از سرگیری روابط با ترکیه «سرمایه‌ای مهم برای ثبات منطقه و بشارت اقتصادی بسیار مهم برای شهروندان ما است».

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست خبری در آنکارا گفت:

«تعیین سفیران یکی از گام‌های عادی‌سازی روابط دو کشور بود. در نتیجه این تلاش‌ها چنین گام مثبتی از سوی اسرائیل برداشته شد و ما به‌عنوان ترکیه تصمیم گرفتیم سفیری را در تل آویو تعیین کنیم.»

چاووش اوغلو افزود این اقدام به معنای آن نیست که ترکیه «آرمان فلسطین» را کنار می‌گذارد.

دو کشور سفیران خود را یک بار در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروهای اسرائیلی به یک ناوگان حامل کمک‌های بشردوستانه که به سمت غزه حرکت می‌کرد، خارج کردند. در این رویداد ۹ فعال ترکیه‌ای کشته شدند. اسرائیل از ترکیه عذرخواهی کرد، اما تلاش‌ها برای نزدیکی بیشتر متوقف شد.

ترکیه همچنین در سال ۲۰۱۸ پس از به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا و کشته‌شدن ۶۰ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در جریان تظاهرات در مرز غزه علیه باز شدن سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم)، سفیر خود در اسرائیل را فراخواند و اسرائیل نیز واکنش مشابهی نشان داد. دو کشور پس از آن سفیران خود را مجدداً تعیین نکردند.

ترکیه و اسرائیل زمانی متحدان نزدیکی بودند، اما در دوران اردوغان، که منتقد سرسخت سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطین است، روابط دو کشور متشنج شد. ترکیه همچنین گروه شبه‌نظامی حماس را که اسرائیل و کشورهای غربی آن را یک گروه تروریستی می‌دانند، پذیرفته است.

پس از حدود دو دهه روابط بحرانی بین آنکارا و تل‌آویو، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل اسفند گذشته (ماه مارس) به ترکیه سفر و با رجب طیب اردوغان دیدار و گفت‌وگو کرد تا دو کشور بتوانند «فصلی نوین را در مناسبات خود بگشایند».

سفر هرتزوگ که نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اسرائیل به ترکیه پس از ۱۸ سال محسوب می‌شد، و به‌دنبال آن دیدارهای وزیران خارجه دو کشور، به گرم شدن روابط کمک کرد.

ترکیه که گرفتار مشکلات اقتصادی است، تلاش می‌کند تا با عادی‌سازی روابط با چندین کشور در خاورمیانه از جمله مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اسرائیل به انزوای بین‌المللی خود پایان دهد.

دو سال پس از توافق‌نامه موسوم به «ابراهیم» و عادی‌شدن روابط اسرائیل با بحرین، امارات متحده عربی و مراکش، تل‌آویو نیز برای مقابله با «خطر ایران» به‌دنبال بهبود روابط با قدرت‌های منطقه‌ای است.