پنج‌شنبه ۲۷ مردادماه مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در حساب کاربری خود در توییتر از تشکیل یک پرونده جدید علیه کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار زندانی محبوس در زندان سمنان خبر داد.

بر اساس نوشته مصطفی نیلی، کیوان صمیمی به اتهام «اجتماع و تبانی» برابر با موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی» تفهیم اتهام شد. این پرونده در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین تشکیل شده و تفهیم اتهام از طریق نیابت به دادسرای سمنان در زندان سمنان انجام شد.

کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا، رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران، در حالی که سال گذشته با توقف اجرای حکم آزاد شده بود، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت پس از احضار و مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و به محل تبعید خود، یعنی زندان سمنان منتقل شد.

پیش‌تر مصطفی نیلی، گفته بود که توقف اجرای حکم حبس و آزادی وی به صورت موقت و با توجه به گزارش پزشکی قانونی در مورد وضعیت جسمانی او و با دستور دادستان با استناد به ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری صورت گرفته است.

در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ که مصادف با روز جهانی کارگر بود، ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس که با یورش نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شد، بازداشت شدند. نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند.

کیوان صمیمی نهایتاً دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

کیوان صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

کیوان صمیمی مجددا محاکمه و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد.

در نهایت علی‌رغم قبول درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، شعبه هم عرض با رد نظر دیوان، محکومیت کیوان صمیمی را از ۳ سال به ۲ سال حبس کاهش داد.

کیوان صمیمی، پیش از این نیز در سال ۸۸، پس از انتخابات مناقشه‌انگیز ریاست جمهوری و بروز اعتراضات خیابانی، بازداشت و در اردیبهشت ۹۴ با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى‌شهر کرج آزاد شد.

این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و در جریان کشتار زندانیان سیاسی اعدام شده‌اند.