در حالی‌که جمهوری اسلامی سه روز پیش پاسخ خود درباره متن تهیه‌شده توسط اتحادیه اروپا برای احیای برجام را ارسال کرده و اکنون نگاه‌ها به‌سوی پاسخ آمریکاست، بخش عربی شبکه الجزیره، جمعه ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت در گزارشی به نقل از منابع آگاه که نام آن‌ها منتشر نشده، نوشته است متن پیشنهادی اتحادیه اروپا شامل چهار مرحله و دو دوره زمانی است که هر یک ۶۰ روز به طول می‌انجامد تا طرف‌ها به توافق هسته‌ای بازگردند.

این منابع گفته‌اند که در نخستین روز پس از امضای این توافق، تحریم‌های ۱۷ بانک و ۱۵۰ مؤسسه اقتصادی ایران برداشته می‌شود، مشروط بر این‌که ایران از اولین روز اجرای برجام شروع به عقب‌نشینی تدریجی از کاهش تعهدات هسته‌ای خود کند.

این منابع افزوده‌اند که همزمان با اجرای این توافق ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد.

توافق پیشنهادی همچنین شامل صدور ۲,۵ میلیون بشکه نفت ایران در ۱۲۰ روز پس از امضای توافق است.

به‌عنوان بخشی از سازوکار راستی‌آزمایی، ایران در دوره ۱۲۰ روزه ۵۰ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد.

متن پیشنهادی اتحادیه اروپا همچنین تصریح می‌کند که واشنگتن در صورت خروج مجدد از توافق هسته‌ای جریمه مالی خواهد شد.

در حالی جزئیاتی از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در الجزیره فاش شده که روز جمعه کانال تلگرامی اصلاحات‌پرس نیز متنی از صحبت‌های علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی «در یک نشست خصوصی» درباره مذاکرات احیای برجام منتشر کرده که در آن تقریباً همین جزئیات شبکه الجزیره آمده است.

باقری کنی گفته است از همان روز امضای توافق «سه فرمان اجرایی ترامپ ویو می‌شود و نه لغو». همچنین «۶۰ روز برای آن است که مجلس در کشور ما و طرف‌های مقابل کارهای لازم را انجام دهد و هر آنچه لازم است تصویب کند» و «۶۰ روز بعد لحظه‌ای است که اجرای برجام به‌طور کامل آغاز می‌شود».

کانال‌های وابسته به اصول‌گرایان نیز پیشتر متنی از جزئیات توافق را منتشر کرده بودند که همین اطلاعات را بازتاب می‌داد.

پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از احتمال توافق با متن پیش‌نویس احیای برجام در یکم سپتامبر خبر داده بود.

ایران دوشنبه ۲۴ مرداد / ۱۵ اوت پاسخ کتبی خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را ارائه کرد و گفت «در صورتی که پاسخ آمریکا واقع‌بینانه و منعطف باشد، توافق حاصل خواهد شد».

هم اتحادیه اروپا و هم ایالات متحده تأکید کردند که این پاسخ باید ارزیابی شود.

اگرچه ایران جزئیات پاسخ خود به پیشنهاد اروپایی‌ها را فاش نکرد، اما خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت:

«نقاط اختلاف باقی‌مانده حول سه موضوع می‌چرخد که در آن آمریکا در دو مورد انعطاف کلامی خود را بیان کرد، اما باید در متن گنجانده شود.»

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اعلام کرد که پیش‌نویس اتحادیه اروپا «پاسخ روشنی درباره نگرانی‌های ایران در سه محور اصلی مذاکرات نداده است».

با این حال اسرائیل گمان می‌کند آمریکا امتیازات تازه‌ای را برای احیای برجام به ایران داده یا در حال بررسی این امتیازات تازه است. اسرائیل می‌گوید وقت آن است که طرف غربی مذاکرات را ترک کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به هاآرتص گفت یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته (پنج‌شنبه) در گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی و آمریکایی این پیام را ارسال کرد که «زمان بلند شدن از پشت میز و ترک مذاکرات هسته‌ای» با ایران فرارسیده است.

شورای امنیت ملی آمریکا اما روز جمعه در توئیتر اعطای امتیازات ویژه به ایران را تکذیب کرد و گفت دولت جو بایدن هیچ تضمینی به جمهوری اسلامی در زمینه توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معافیت تحریمی شرکت‌های غربی فعال در ایران با هدف احیای برجام نداده است.