امارات متحده عربی اعلام کرد پس از شش سال کاهش سطح روابط این کشور با ایران، «در روزهای آینده» سیف محمد الذابی، سفیر این کشور به تهران بازخواهد گشت.

به گزارش شبکه الجزیره وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«در چارچوب تمایل رهبری امارات برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و در اجرای تصمیم قبلی خود مبنی بر ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک به درجه سفیر در روزهای آینده سیف محمد الذابی سفیر امارات به تهران باز می‌گردد.»

امارات در سال ۲۰۱۶ پس از هجوم معترضان ایرانی در واکنش به اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد روابط خود با ایران را کاهش داد.

رسانه‌های دولتی امارات گزارش دادند که هفته گذشته وزیران خارجه امارات و ایران در مورد تقویت روابط دوجانبه تلفنی گفت و گو کردند. در این گفت‌وگو قرار شد سفیر امارات به تهران بازگردد.

خبرگزاری دولتی امارات (وام) گزارش داد که شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی او راه‌های «تقویت روابط دوجانبه و زمینه‌های همکاری بین دو کشور» را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پس از سال‌ها خصومت و رقابت بر سر نفوذ در خاورمیانه، امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ پس از حملاتی به نفتکش‌ها در خلیج فارس و تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تعامل مجدد با ایران را آغاز کرد.

سال گذشته، عربستان سعودی نیز در زمانی که کشورهای عربی خلیج فارس به تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای چشم دوخته‌اند، تلاش کرد روابط خود با ایران را بهبود بخشد.

اگرچه ریاض و ابوظبی خواهان پایان دادن به تحرکات تهران در منطقه هستند، اما با تمرکز بر اولویت‌های اقتصادی، می‌خواهند تنش‌ها را مهار کنند.

امارات متحده عربی بیش از یک قرن است که با ایران روابط تجاری دارد. دبی از دیرباز یکی از پیوندهای اصلی ایران با جهان خارج بوده است.

کویت اوایل ماه جاری میلادی اولین سفیر خود در ایران از سال ۲۰۱۶ به این سو را منصوب کرد.

گرم شدن روابط دیپلماتیک بین ایران و امارات، پس از عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل در سپتامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت. سه کشور عربی دیگر ( بحرین، سودان و مراکش) نیز با میانجیگری ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را تحت توافقنامه موسوم به توافق ابراهیم برقرار کردند.

 با این حال در این مدت امارات متحده عربی در تلاش بوده‌ است روابط تجاری خود با تهران را با هدف کاهش تهدیدهای نیابتی تقویت کند.

اوایل سال جاری، شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن با موشک به ابوظبی حمله کردند. این حمله به شهرت امارات متحده عربی به عنوان یک منطقه امن و باثبات در منطقه ناآرام خاورمیانه لطمه زد.