روز دوشنبه  ۲۲ اوت/ ۳۱ مرداد، چند روز پس از حمله لفظی نخست‌وزیر سابق پاکستان به پلیس و یک افسر قضایی در یک تجمع بزرگ در اسلام‌آباد، مقام‌های قضایی این کشور گفتند که پلیس پاکستان عمران خان را بر اساس قانون ضد تروریسم متهم کرده است.

تشکیل این پرونده یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که بالاترین مقام نظارتی رسانه‌های پاکستان، پخش سخنرانی‌های عمران خان را به دلیل «اشاعه سخنان نفرت‌انگیز» علیه «مؤسسات و افسران دولتی» ممنوع اعلام کرد.

نخست‌وزیر سابق پاکستان در سخنرانی روز شنبه خود وعده داد از افسران پلیس و یک قاضی زن شکایت خواهد کرد و مدعی شد که یکی از نزدیکانش پس از دستگیری شکنجه شده است.

عمران خان ممکن است به دلیل اتهامات جدید که او را به تهدید افسران پلیس و قاضی متهم می‌کند، با چندین سال زندان روبه‌رو شود.

حزب تحریک انصاف که رهبر آن عمران خان است ویدئوهایی را به صورت آنلاین منتشر کرد که نشان می‌دهد هوادارانش ظاهراً خانه عمران خان را حفاظت می‌کنند تا پلیس نتواند به آن‌جا یورش ببرد.

بر اساس نظام حقوقی پاکستان، پلیس معمولاً اولین گزارش اطلاعاتی (FIR) را در مورد اتهامات افراد به یک قاضی ارائه و تقاضای ادامه تحقیقات می‌کند. به طور معمول، پلیس سپس متهم را دستگیر و بازجویی می‌کند.

بازگشت خشونت خیابانی؟

از سرگیری خشونت‌های خیابانی در شرایط کنونی پاکستان یک احتمال قوی است. اگر عمران خان از حامیان خود دعوت کند که به خیابان‌ها بیایند، این امکان وجود دارد که ارتش آن‌ها را سرکوب کند، که قطعاً واکنش متقابل مردم را هم به دنبال خواهد داشت.

به گفته گروه خانه آزادی مستقر در واشنگتن، قوه قضاییه پاکستان سابقه مداخله سیاسی و جانبداری در جنگ قدرت بین ارتش، دولت غیرنظامی و سیاستمداران مخالف را دارد.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ با وعده شکستن الگوی حکومت الیگارشی در پاکستان به قدرت رسید. مخالفان او معتقدند که او با کمک ارتش انتخاب شد. ارتشی که در ۴ دهه گذشته، قدرت مسلط در پاکستان بوده است.

او در ماه آوریل با رأی عدم اعتماد مخالفانش در مجلس، از قدرت برکنار شد. مخالفان او را به سوءمدیریت اقتصادی متهم کردند و گفتند که افزایش تورم و کاهش ارزش روپیه، نتیجه برنامه‌های اشتباه اقتصادی عمران خان است.

این بازیکن سابق کریکت و سیاستمدار جنجالی کنونی، مدعی است که در یک توطئه به رهبری ایالات متحده از قدرت خلع شد و دولت فعلی به رهبری نخست‌وزیر شهباز شریف را «دولت وارداتی» نامید.

واشنگتن و شریف این اتهامات را رد کرده‌اند.

عمران خان چندین تظاهرات گسترده را در سرتاسر کشور برگزار کرده است و سعی می‌کند دولت شریف را تحت فشار قرار دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به صورت عمومی مردم پاکستان خواهان برگزاری یک انتخابات جدید برای شکستن بن‌بست کنونی هستند. اکنون تورم در بالاترین حد خود قرار دارد و قیمت سوخت و برق نیز افزایش یافته است. همین سبب برانگیخته‌شدن موج نارضایتی شده است.