۱۶ زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به شیوع [مجدد] سویه جدید ویروس کرونا در بند زنان این زندان هشدار داده و در باره تراکم بالای جمعیت زندانیان در بند زنان ابراز نگرانی کردند.

نامه این زندانیان سیاسی توسط هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر شده است.

این ۱۶ زندانی سیاسی در نامه خود نسبت به وضعیت نامناسب زندان اعتراض کرده‌اند و درباره ناکارآمدی مسئولان زندان و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان نوشته‌اند:

«با توجه به افزایش ناگهانی و بی‌رویه شمار زندانیان و‌ عدم تناسب تعداد افراد با فضا و‌ امکانات بند و نبود فضای مناسب برای جداسازی و‌ قرنطینه افراد مبتلا، نگرانی نسبت به حفظ جان و سلامت زندانیان افزایش پیدا کرده است. در مواردی مبتلایان به کرونا به دلیل شلوغی بند و عدم وجود قرنطینه، در داخل بند و در کنار سایر زندانیان، دوران بیماری را طی می‌کنند.»

طی روزهای گذشته منابع آگاه به زمانه اطلاع دادند که عسل محمدی، فعال حامی کارگران و ثمین احسانی، شهروند بهایی در زندان اوین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. با این وجود نه تنها در زندان خدمات درمانی مناسب در اختیار آنها قرار نگرفته بود، بلکه صرفا آنها را به بند قرنطینه منتقل کردند. یک منبع آگاه در خصوص وضعیت این دو زندانی به زمانه گفته بود که حتی مسئولان زندان نسخه داروهای مورد نیاز برای آنها را به خانواده‌هایشان داده بودند تا آن را تهیه کنند.

خانواده عسل محمدی و ثمین احسانی پس از ابتلای آنها به ویروس کرونا درخواست مرخصی داده بودند که مورد پذیرش مسئولان قرار نگرفت.

این زندانیان سیاسی زن در ادامه نامه خود ضمن اشاره افزایش روزانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در زندان اوین، با اشاره به ابتلای عسل محمدی و ثمین احسانی به کرونا شرایط رسیدگی به این دو زندانی را این‌گونه توصیف کردند:

«تمام شب را در اتاقی که فاقد امکانات بوده و بیشتر به یک سلول شباهت دارد نگهداری شده‌اند؛ در حالی که تمام مدت در به روی آنها قفل بوده و‌ بیماران با وجود ضعف شدید حتی قادر به رساندن خود به شیر آب هم نبوده‌اند. زندان‌بانان حتی یک‌بار در طول شب به آنان سر نزده‌اند و‌ در پاسخ به اعتراض بیماران گفته‌اند مگر ما پرستاریم!»

زندانیان سیاسی زن که این نامه را نوشته‌اند به سابقه شیوع ویروس کرونا در بند زنان اوین و سایر زندان‌ها از جمله زندان زنان قرچک ورامین پرداخته‌اند و یادآور شده‌اند که در موارد قبلی نیز مسئولان زندان‌ها نسبت به شرایط جانی و سلامت زندانیان بی‌توجهی کرده‌اند:

«اما آنچه این روزها شرایط را وخیم کرده‌، افزایش هر روزه‌ آمار زندانیان زن در شرایط کرونا است و این در حالی است که در بند زنان بیماران ریوی و قلب نیز حضور دارند!»

هستی امیری، نرگس ادیب، فریبا اسدی، لیلا قلیخانی‌ گنجه، سپیده قلیان، زهره سرو، ملیحه جعفری، نسرین جوادی، گلاره عباسی، صبا کردافشاری، زینب همرنگ، عالیه مطلب‌زاده، شکیلا منفرد، عسل محمدی، فرنگیس مظلوم و نرگس محمدی امضاکنندگان این نامه هستند.

سال گذشته نیز ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین به صورت گسترده شیوع پیدا کرد و بسیاری از زندانیانی که در این بند دوران حبس خود را طی می‌کردند، به این بیماری مبتلا شدند.

در تاریخ ۲۹ تیرماه سال جاری زندانیان سیاسی زن از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند. علت این انتقال ناگهانی و بدون اعلام قبلی اگرچه مشخص نبود، اما این امیدواری را ایجاد کرده بود که شرایط این زندانیان بهتر خواهد شد، با این حال با مدیریت ضعیف مسئولان زندان و در نظر نگرفتن مکانی مجزا به منظور قرنطینه، نگرانی هایی در خصوص سلامت آنان ایجاد شده است.

البته انتقال زندانیان سیاسی قرچک ورامین زمانی صورت گرفت که بیماری سل در زندان قرچک ورامین شیوع پیدا کرده بود و مبتلایان این بیماری بدون رعایت و پیشگیری در کنار سایر زندانیان نگهداری می‌شدند.