به گزارش رویترز کمیسیون آزادی مذهبی در جهان گفت «اجرای توأم با خشونت» قرائت افراط‌گریان طالبان از اسلام سبب نقض آزادی مذهب و عقیده در طیف وسیعی از شهروندان افغانستانی شده است.   

این کمیسیون که زیر نظر کنگره آمریکا فعالیت می‌کند گزارش خود را ۹ روز پس از سالگرد ورود طالبان به کابل و بازگشت آن‌ها به قدرت منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که طالبان پیش از آنکه قدرت را به دست بگیرند متعهد شده‌ بودند که از تمام اقوام و اقلیت‌های مذهبی محافظت کنند. با این حال، این کمیسیون در بررسی‌هایش به این نتیجه رسیده است که نه تنها طالبان خلف وعده کرده‌اند، بلکه با تفسیرهای تندروانه خود از اسلام محدودیت‌های سختی را به شهروندان افغانستانی تحمیل کرده‌اند.  

در این گزارش آمده است در اثر سختگیری‌های متشرعان تندرو، بیش از همه اقلیت‌های مذهبی، زنان، دگرباشان جنسی و دگراندیشان دینی آسیب دیده‌اند.

در این گزارش آمده است که طالبان مسئول کشته شدن شمار زیادی از هزاره‌ها هستند که شیعه‌اند و طالبان نتوانستند از آنها در برابر حملات گروه دولت اسلامی (داعش) شاخه خراسان محافظت کنند.

بر اساس این گزارش طالبان وزارتخانه‌ای با عنوان «امر به معروف» را دوباره تأسیس کردند که شامل پلیس اخلاقی است که زنان را با اعمال قوانین سخت‌گیرانه پوشش و رفتار، از جمله پوشاندن صورت‌هایشان، هدف قرار داده و آزادی حرکت، آزادی تحصیل، و حق شرکت در ورزش و حق کار آنها را محدود کرده است.

روز گذشته محمد‌صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از تشکیل نهادی با عنوان «ریاست محتسبین زنان» خبر داد که به گفته او قرار است «اصلاح زنان» را انجام دهد و مانع از بی‌حجابی یا «بدحجابی» شود. عاکف حجاب شرعی را چنین توصیف کرد:

«لباس، تنگ، باریک و نازک نباشد و شبیه به لباس‌هایی که مردم غیرمسلمان استفاده می‌کنند، نباشد.»

مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته‌اند فرمان حجاب در افغانستان تاکنون به‌درستی اجرا شده است.

طالبان با بازگشت به قدرت، از حضور زنان در ادارات دولتی جلوگیری کرده‌ بودند. آن‌ها در تازه‌ترین اقدام ریاست عمومی مبارزه با آزار و اذیت زنان در ادارات خصوصی و دولتی را منحل کردند. وظیفه این نهاد اداری جلوگیری از اذیت و آزار کارمندان زن در ادارات و موسسات افغانستان بود.

در گزارش کمیسیون کنگره آمریکا آمده است که طالبان و دولت اسلامی، دست در دست هم اهل تصوف را هم هدف قرار داده‌اند. این گزارش می‌افزاید:

«تسخیر افغانستان توسط طالبان منجر به افول سریع و انقراض جوامع کوچک هندو و سیک در افغانستان شده است. ستیزه‌جویان وجود جامعه مسیحی را انکار می‌کنند و از همین‌روی مسیحیان در خفا عبادت می‌کنند.»

در سه ماه اولی که طالبان به قدرت رسیدند، مولوی عبیدالله متوکل، سلفی مشهور کابل به شکل مرموزی با پسرش یک‌جا به قتل رسید. اوایل ماه رمضان سال جاری مولوی عمرگل مدنی نیمه‌شب از خانه‌اش واقع پل چرخی ربوده شد و دو روز بعد جسدش را یافتند. چندی بعد دکتر انورالحق جبارخیل  که علیه فرقه‌گرایی مذهبی سخنانی ایراد کرده بود به قتل رسید. به این سیاهه می‌توان قتل مرموز سردارولی ثاقب از علمای مشهور ننگرهار را که گرایش سلفی داشت افزود. مولوی عبدالسلام عابد،‌ امام مسجد حاجی عبدالرحمن در مرکز شهر کابل که عزاداری عاشورا را منع نمی‌کرد هدف قرار گرفت و ناگزیر از افغانستان گریخت.   

علاوه بر این در یک سال گذشته گزارش‌هایی هم از کوچ دادن اجباری اقلیت‌های مذهبی و قومی و یا تهدید و ارعاب آن‌ها منتشر شده است.