خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی از مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز خبر داد و نوشت مشکلات این کارخانه تمامی ندارد و هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود.

در تازه‌ترین قسمت کارگران مجموعه نرگس شیراز حدود دو ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

از دیگر مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز در این گزارش، نبود تولید در سه ماه گذشته و احتمال تغییر کاربری زمین از سوی مالکان کارخانه عنوان شده است.  

یکی از کارگران این مجموعه با بیان این‌که امنیت شغلی کارگران روغن نباتی شیراز به خطر افتاده، گفت:

«حدود سه ماه است که کارخانه روغن نباتی شیراز هیچ‌گونه تولیدی نداشته است و این در حالی‌ است مجموعه نرگس شیراز در ماه‌های گذشته با یک پنجم ظرفیت کارخانه فعالیت می‌کرد.»

به گفته این کارگر، تولید کارخانه روغن نباتی در ماه‌های گذشته سود دِه نبوده و طبق شواهد و آمارها از پنج سال گذشته تاکنون این مجموعه سالیانه حدود یک الی دو نفر نیرو جذب کرده است، و از سویی دیگر به روز نکردن دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه و نبود عزمی برای انتقال این مجموعه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز بیانگر مشکلات متعدد در این بخش است.

این کارگر هم‌چنین در رابطه با مشکلات دیگر بخش‌های این کارخانه گفت:

«متاسفانه واحد قوطی‌سازی و چاپ‌خانه کارخانه روغن نباتی شیراز حدود پنج الی شش سال است که به صورت کامل تعطیل شده است.»

عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، هزینه ثبت‌نام فرزندان، هزینه رهن و اجاره از دیگر مشکلات کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز عنوان شده و هم‌چنین عدم پرداخت حقوق در دو ماه گذشته مصائب زیادی را برای پرسنل این مجموعه ایجاد کرده است.

به گفته این کارگرحدود ۴۰ الی ۵۰ نفر از نیروهای کارخانه روغن نباتی شیراز در یک الی دو سال آینده بازنشسته خواهند شد و تعداد پرسنل در دو الی ۳ سال آینده به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز و زرقان نیز با تایید این موضوع که مالکان کارخانه به دنبال تغییر کاربری زمین مجموعه هستند، گفت:

«مالکان کارخانه هر روز با هدف تغییر کاربری زمین فعلی کارخانه به مدیریت شهری و مدیریت استان فشار وارد می‌کنند و آنان به دنبال تغییر کاربری این مجموعه هستند.»

شهریورماه سال گذشته خبرگزاری (ایلنا) در رابطه با وضعیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز گزارش کرده بود، مدیران نرگس تلاشی برای تولید ندارند و تمام هم و غم‌شان برای پرداخت حقوق و بیمه کارگران با فروش زمین‌ها و ملک‌های متعلق به این مجموعه است.

هم‌چنین در این گزارش آمده بود:

«مشکلات این مجموعه تا جایی پیش رفته که تأمین کنندگان غذای کارگران که طرف قرارداد با کارخانه هستند به علت بدهی‌های نرگس از تأمین خوراک کارگران سر باز زده و کارگران مدتی است بدون خوردن غذا در کارخانه مشغول به کارند.»

روز سه شنبه اول شهریورماه سال جاری کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بار دیگر به دلیل عدم تولید این کارخانه در محل این کارخانه تجمع کردند و خواهان حل مشکلات خود از سوی مسئولان شدند.

در سال‌های گذشته بارها کارگران این کارخانه در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و به دلایلی از جمله، وضعیت نامعلوم تولید و مطالبات معوقه مقابل ورودی این کارخانه تجمع کردند.