به گزارش خبرگزاری رویترز، سیل در هفته‌های اخیر ویرانی‌های گسترده‌ای را در ولایت‌های مرکزی و شرقی افغانستان به بار آورده، هزاران خانه را از بین برده و به بحران اقتصادی و انسانی در این کشور دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک کنفرانس خبری گفت:

«امارت اسلامی افغانستان به تنهایی نمی‌تواند سیلاب‌ها را مدیریت کند، ما از جهان، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی می‌خواهیم که به ما کمک کنند.»

مجاهد گفت ۱۸۲ نفر بر اثر سیل در این ماه کشته و ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. بیش از ۳۱۰۰ خانه به طور کامل ویران شده و هزاران دام تلف شده‌اند.

افغانستان در سال جاری درگیر بلایای طبیعی از جمله خشکسالی و زمین‌لرزه‌ای بود که در ماه ژوئن/ خرداد سال جاری بیش از ۱۰۰۰ نفر را کشت. از زمانی که طالبان یک سال پیش قدرت را در دست گرفتند، ارتباط این کشور با نظام مالی در جهان تا حد زیادی قطع شده است.

در ولسوالی خوشی در مرکز ولایت لوگر، امدادگران تخریب‌های گسترده ناشی از سیلاب‌های قوی در روزهای اخیر را گزارش داده‌اند. بر این اساس مزارع در گل و لای فرورفته و اجساد احشام در همه جا مشاهده می‌شود.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد حدود ۲۰۰۰۰ نفر در این منطقه تحت تأثیر سیل قرار گرفتند و ۲۰ نفر از جمله حداقل شش کودک کشته شدند و دو نفر دیگر نیز مفقود شدند.

آن کیندراچوک، رئیس منطقه مرکزی یونیسف، پس از بازدید از این منطقه گفت:

«مردم همه چیزشان را از دست داده‌اند. آنها همه چیز را یک شبه از دست دادند. مردم مطمئن نیستند که در آینده چه می‌شود، چگونه می‌خواهند در این زمستان غذای خود را تأمین کنند، مبنا و پایه معیشت آنها از بین رفته است.»

به گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، منابع محلی در ولایت غزنی می‌گویند که بارش بی‌وقفه و شدید باران در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت جریان دارد و در نتیجه سرازیر شدن سیلاب سنگین و تجمع سیلاب در بخش‌هایی از ولسوالی اندر، ۱۰۰ خانه مسکونی تخریب شده است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ده‌ها خانواده به علت افزایش حجم آب در روستای بسان ولسوالی اندر و فروریختن خانه‌های‌شان، به مسجد روستا پناه برده‌اند.

محمد‌رفیع، کشاورز ۲۹ ساله در ولایت غزنی در گفت‌‌وگو با هشت صبح گفت:

«در سطح ولسوالی خواجه‌عمری هیچ خانواده‌ای نیست که از سیلاب‌ها متضرر نشده باشد؛ از کسی خانه‌اش تخریب شده، از کسی باغ و زمینش.»

 «۸صبح» می‌نویسد در یک ماه گذشته مقداری مواد خوراکی و غیرخوراکی در مرکز و برخی از ولسوالی‌های این ولایت توزیع شده، اما بسیار اندک و ناچیز بوده است. به شماری از ولسوالی‌های سیل‌زده هنوز هیچ کمکی نرسیده است. این سیل‌زدگان از نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی می‌خواهند که به وضعیت آنان رسیدگی کنند و هرچه زودتر به آنان آب آشامیدنی، مواد غذایی، خیمه، دارو و لباس  برسانند. در سه روز گذشته ۷۰۰ باب منزل مسکونی در ولسوالی اندر ولایت غزنی تخریب شده است.